71 miejsc, napęd hybrydowy i, co najważniejsze dla pasażerów – klimatyzacja! Od kilku dni po ulicach Tarnowskich Gór jeżdżą już nowe autobusy hybrydowe marki Volvo. Na razie to testy, ale już z pasażerami. Oficjalnie na trasy linii 1 i 64 hybrydy wyjadą 1 sierpnia. Cztery takie autobusy kupił PKM w Świerklańcu za 4,5 mln zł. Na razie testowane są dwa. Trzy autobusy są używane, a jeden – nowy.
Dziś sprawdziliśmy, jak się jeździ nowymi autobusami. Volvo pomieści 71 osób (to miejsca siedzące i stojące, w tym jedno dla osoby niepełnosprawnej). Autobus ma 12 metrów długości. I z racji tych parametrów raczej nie zobaczymy go na obleganej przez pasażerów linii nr 820 – są za krótkie na tę trasę. Na linii 820 jeżdżą przegubowe solarisy.
Pasażerowie chwalą klimę w autobusach hybrydowych
Jak się jeździ takim volvo? Przede wszystkim – nie doskwiera nam upał, bo w środku jest klimatyzacja, także w części dla pasażerów, a to wciąż rzadkość w regionie. „Klima” włącza się automatycznie wraz z silnikiem. Pasażerom to właśnie najbardziej się podoba w nowych hybrydach
.
– Często jeżdżę autobusami i zawsze największą udręką podczas gorącego lata była wysoka temperatura w środku. W nowych autobusach jest o wiele lepiej – przyznaje Gabriela Karkocha z Bytomia, którą spotkaliśmy dzisiaj w autobusie linii 64. – Poza tym widać, że autobusy są zadbane, jest w nich czysto, wydają się przestronniejsze – ocenia pasażerka.
To jednak nie klimatyzacja, a ekologia jest najważniejsza w nowych pojazdach. – Autobusy hybrydowe emitują m niej dwutlenku węgla – zachwala Grzegorz Wystemp, prezes PKM Świerklaniec.
Jak działa taki pojazd? Silnik elektryczny rozpędza autobus do 17 kilometrów na godzinę, a następnie pracę rozpoczyna tradycyjny silnik dieslowski. Dzięki temu ilość spalin, która zawsze jest największa przy starcie pojazdu, zostanie zmniejszona.
Testy i wpadka...
Jeżdżące po Tarnowskich Górach volvo to pierwszy autobus wyprodukowany dla krajowego odbiorcy przez wrocławską fabrykę Volvo. Choć autobusy miały wyjechać na drogi dopiero 1 sierpnia, pojawiły się wcześniej. Związane jest to z testowaniem pojazdów przez kierowców. – Muszą nauczyć się prawidłowego hamowania, co ma związek z ekologiczną.Silniki elektryczne czerpią część energii właśnie z siły hamowania – tłumaczy Wystemp.
Jak autobusy oceniają kierowcy? Jeden z nich przyznał, że generalnie nie różnią się od pozostałych autobusów, jednak trzeba się przyzwyczaić do kilku szczegółów technicznych. – Szkolenie oczywiście należy przejść, ale umiejętność obsługi nowego urządzenia przychodzi z czasem – ocenia kierowca.
I tak np. dzisiaj na jednym z przystanków silnik autobusu linii nr 64 zgasł, a już wcześniej miał problemy z osiągnięciem prędkości większej niż 17 km/h. Kierowca początkowo nie wiedział, dlaczego tak się stało. Dopiero po chwili zorientował się, że podwozie autobusu było obniżone, przez co komputer nie pozwalał na uruchomienie silnika spalinowego. Autobus zaliczył ok. 10 min spóźnienia. – Na pewno będzie lepiej – skomentował kierowca.
Autobusy hybrydowe zostaną oficjalnie zaprezentowane na tarnogórskim rynku w czwartek o godz. 11. Dzień później wszystkie zaczną regularne kursy. Przypomnijmy, że PKM Świerklaniec nie ma już od roku ani jednego ikarusa, a w Tarnowskich Górach jest supernowoczesny dworzec autobusowy.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?