Z policyjnych statystyk wynika, że do wypadków w sezonie jesienno-zimowym bardzo często dochodzi po zmroku, kiedy ze względu na ciemności widoczność na drodze jest ograniczona. W takich warunkach szczególnie trudno porusza się poza terenem zabudowanym, gdzie drogi nie są zazwyczaj oświetlone, a piesi zamiast po chodnikach, chodzą poboczami.
- Jeśli dodatkowo pada deszcz lub śnieg, a pieszy nie ma na sobie odblaskowych elementów, kierowca dostrzeże go w ostatniej chwili, znacznie zmniejszając szanse na uniknięcie potrącenia – ostrzega Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.
Zainwestuj w pióra
Znaczenie sprawnych wycieraczek kierowca doceni szczególnie podczas zimowych opadów śniegu lub marznącego deszczu. Kiedy szyba pokryje się kroplami wody i brudem z jezdni, twarda, stara guma wycieraczek nie będzie w stanie poradzić sobie z czyszczeniem. Zamiast tego rozmaże wodę i brud, tworząc na powierzchni szyby warstwę błota i smug. W takich warunkach kierowca nie będzie w stanie prawidłowo ocenić sytuacji na drodze. Jak uniknąć takich sytuacji?
– Guma wycieraczek na mrozie zawsze twardnieje, ale jeśli pióra nie są stare, mimo tego poradzi sobie z czyszczeniem powierzchni. Jeśli zamiast tego powstają smugi, trzeba pióra wymienić. Podobnie jak wtedy, gdy guma jest popękana albo oderwana od metalowej konstrukcji wycieraczki. W nowoczesnych samochodach markowe pióra mają wskaźnik zużycia, który sygnalizuje, kiedy trzeba odwiedzić sklep motoryzacyjny – wyjaśnia Filip Fischer.
Komplet oryginalnych piór do samochodów popularnych marek będzie kosztował ok. 100 zł. Markowe zamienniki, których jakość jest zbliżona do oryginału to ok. 50-70 zł za komplet. Tanich wycieraczek nie warto kupować, ponieważ są nietrwałe, a twarde tworzywa użyte do produkcji elementów odpowiadających za czyszczenie szyby nie sprawdzają się na drodze. Zamiast czyścić, taka wycieraczka będzie rozmazywać brud i rysować szkło. Przyjmuje się, że w samochodach pokonujących 15-20 tys. km rocznie wycieraczki wytrzymują 12-18 miesięcy.
– Aby służyły jak najdłużej trzeba o nie jednak dbać. Zimą w szczególny sposób należy uważać na gumki, które na mrozie przymarzają do szyb. Nie wolno odciągać ich od szkła na siłę ani uruchamiać wycieraczek, zanim z szyby nie zniknie lód – mówi Filip Fischer.
Zaleca się, aby po oczyszczeniu szyb ze śniegu i lodu uruchomić dmuchawę, ustawiając nawiew na przednią szybę. Ciepłe powietrze uwolni wycieraczki i będzie można znowu bezpiecznie je uruchomić.
Pamiętaj o zimowym płynie
Nawet najlepsze wycieraczki nie poradzą sobie jednak z czyszczeniem szyb bez odpowiedniego płynu. Dlatego przed nadejściem mrozów trzeba koniecznie uzupełnić zbiornik płynem zimowym.
– Zawiera on więcej substancji czyszczących, dzięki czemu na mrozie poradzi sobie z zamarzającym brudem – mówi ekspert Oponeo.pl.
Druga równie istotna cecha to odporność na zamarzanie. Płyny zimowe nie krzepną nawet w temperaturach poniżej -20 stopni Celsjusza, dzięki temu zachowują skuteczność i chronią zbiorniczek oraz przewody. W takich warunkach płyn letni zamarzłby, uszkadzając te części.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?