Przejazd kolejowy przy ul. Częstochowskiej jest największym przejazdem w Lublińcu, liczy aż 4 tory, co wpływa bezpośrednio na częstotliwość opuszczania szlabanów i niezadowolenie kierowców oczekujących na przejazd. W ciągu doby przejeżdża tędy około 160 pociągów. W momentach największego natężenia ruchu drogowego dochodzi tu do kilkukrotnego zamknięcia przejazdu. Z tego powodu od lat szukano rozwiązania tej kwestii.
W poniedziałek 24 kwietnia władze Lublińca podpisały porozumienie z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie ustalenia zasad współpracy, w zakresie opracowania dokumentacji niezbędnej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania na wyłonienie wykonawcy dla opracowania projektu zagospodarowania terenu wraz z projektem architektoniczno – budowlanym (projekt budowlany) oraz przygotowania na ich podstawie programu funkcjonalno – użytkowego dla inwestycji pn. „Budowa dwupoziomowego skrzyżowania kolejowo – drogowego w zamian za likwidację jednopoziomowego skrzyżowania linii kolejowych nr 61 i nr 143 w ciągu ul. Częstochowskiej na terenie miasta Lubliniec wraz z budową przejścia podziemnego w śladzie obecnego przejazdu kolejowo - drogowego”.
Jak informują władze miasta, gmina zamówi opracowanie i zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami zapłaci za nie z budżetu Miasta Lublińca. - Opracowanie tej dokumentacji jest pierwszym krokiem na drodze do pozyskania środków zewnętrznych, tj. środków z Krajowego Programu Kolejowego, w tym z funduszy Unii Europejskiej w celu realizacji wiaduktu kolejowego – tunelu, który zastąpi przejazd w poziomie szyn w ciągu ul. Częstochowskiej - poinformowała wiceburmistrz Lublińca, Anna Jonczyk Drzymała.
Z informacji miasta wynika, że finansowanie planowanej inwestycji może pojawić się w 2024 roku, a wówczas w pierwszej kolejności otrzymają dofinansowanie te projekty, które będą w pełni gotowe do realizacji, tzn. będą posiadały pozwolenie na budowę. Z tego też powodu za zgodą Rady Miejskiej miasto podjęło się zadania opracowania dokumentacji projektowej, obejmującej budowę dwupoziomowego skrzyżowania kolejowo-drogowego, co powinno w ciągu kilku najbliższych lat rozwiązać ten problem.
Będzie tunel w kształcie litery "U"
W 2021 roku autorzy koncepcji, która została przygotowana na zlecenie burmistrza Lublińca, zaproponowali na pierwszym etapie swoich prac kilka rozwiązań. Docelowo miasto wybrało koncepcję, która ma być najłatwiejsza i najtańsza w realizacji, a to z uwagi na ominięcie terenów zabudowanych budynkami mieszkalnymi przy ul. Częstochowskiej i Paderewskiego.
Projektanci zaproponowali wybudowanie tunelu w kształcie litery „U”, na działkach należących w dużej mierze do Skarbu Państwa, którymi zarządza obecnie PKP Oddział Nieruchomości w Katowicach. Wzdłuż jezdni zaprojektowano ścieżkę pieszo-rowerową o długości około 400 metrów. Słabą stroną tego rozwiązania jest wydłużenie drogi pieszym i rowerzystom, dlatego miasto będzie się starało dążyć na etapie opracowania dokumentacji technicznej, do tego aby bezpośrednio pod przejazdem wybudować przejście podziemne z windami po obu stronach przejazdu. Bliska odległość przejazdu od zabudowań mieszkalnych uniemożliwi wybudowanie przejścia podziemnego dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych. Stąd oprócz tradycyjnych schodów, miasto wskazało na potrzebę wybudowania wind.
Miasto podkreśla, że po likwidacji tego przejazdu udrożniony zostanie ruch samochodowy i znikną korki, na które najbardziej narzekają zmechanizowani uczestnicy ruchu.
Strefa Biznesu: Dzień Matki. Jak kobiety radzą sobie na rynku pracy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?