Ostatni raport GUS potwierdza, że w 7 mln z 10 mln gospodarstw domowych posiadających komputer, znajduje się notebook. Gdy dodamy do tego urządzenia służbowe, okaże się, że w wielu domach są co najmniej 2 lub 3 laptopy. Dodatkowo szybki rozwój technologii, w tym nowe systemy operacyjne w połączeniu z atrakcyjnymi cenami wpływają na szybsze podjęcie decyzji o wymianie sprzętu na nowy. Zadajmy sobie zatem pytanie: jakie laptopy kupujemy? Tanie, czy drogie, a może rozsądek podpowiada, żeby wybrać te najbardziej uniwersalnew swych możliwościach?
Cena jednak czyni cuda, ale…
Podzielmy stabilny rynek notebooków na 3 główne kategorie, tj. do 2000zł, od 2001zł do 4000zł i powyżej 4000zł. Najwięcej (ok. 66%) kupujemy najtańszych modeli, odnotowując stały wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Kategorią o najbardziej dynamicznym wzroście sprzedaży są notebooki w cenie powyżej 4000zł, których kupiliśmy o 15% więcej w pierwszym kwartale tego roku. Zaś z tej najbardziej uniwersalnej kategorii (2001-4000 zł) coraz częściej przechodzimy na odpowiednio wyższe lub niższe poziomy. Niemniej ich udział w całościowej sprzedaży wciąż jest niebagatelny, mimo iż sięga po nie najmniejsza grupa klientów sklepu.
TOP 15 sprzedaży notebooków do 2000 złw okresie 1 styczeń- 31 marzec 2015:
Źródło: Ranking TOP 15 sprzedaży notebooków w cenie do 2000 złw sklepie internetowym Agito.pl w Q1’2015. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.
Hegemonia Lenovo
W TOP 15 sprzedaży produktów do 2000zł zdecydowanie dominują laptopy firmy Lenovo. Na 15 sprzedawanych modeli, aż dziesięć to urządzenia tej właśnie firmy. Liderem są modele z ekonomicznej linii G50 z matrycami 15,6cala, zintegrowaną grafiką i systemem operacyjnym Windows 8.1. Czyżby firma znalazła złoty środek na potrzeby Polaków? Rozsądny stosunek ceny do jakości oraz dostępność produktowa czynią z Lenovo lidera sprzedaży nie tylko w sklepach internetowych. W czołówce znalazły się także 3 produkty firmy HP, jedne z najtańszych w całym zestawieniu.
TOP 15 sprzedaży notebooków w cenie od 2001 zł do 4000 zł w okresie 1 styczeń- 31marzec 2015:
Źródło: Ranking TOP 15 sprzedaży notebooków w cenie od 2001 zł do 4000 zł w sklepie internetowym Agito.pl w Q1’2015. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.
Ponownie dominuje Lenovo z 9 na 15 produktów. Tym razem mamy jednak zdecydowanie bardziej wydajne maszyny z procesorami Intel Core i5/i7, dobrymi grafikami, w niektórych przypadkach dotykowymi matrycami oraz systemem operacyjnym Windows 8.1. Liderem rankingu sprzedaży jest… Lenovo z modelem B5400, ale tuż za nim są już dwaj konkurenci MSI oraz ASUS z najtańszym laptopem w tym zestawieniu. Na 13 miejscu znalazł się najdroższy notebook, tj. Apple MacBook Air w cenie ok. 3889 zł. Urządzenia w przedziale cenowym od 2000 do 4000 zł z pewnością sprawdzą się znakomicie zarówno do pracy, nauki i zabawy, stanowiąc najrozsądniejszy wybór dla statystycznego Polaka aktywnie korzystającego z internetu i multimediów.
TOP 15 sprzedaży notebooków w cenie od 4001 zł w okresie 1 styczeń- 31 marzec 2015:
Źródło: Ranking TOP 15 sprzedaży notebooków w cenie od 4001 zł w sklepie internetowym Agito.pl w Q1’2015. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.
Liderem najdroższej kategorii jest w dalszym ciągu Lenovo ze swoim flagowym modelem dedykowanym graczom Y70-70. Niemniej w całym rankingu najwięcej jest urządzeń firmy MSI 5 z 15. Rozpiętość cenowa sięga nawet kilku tysiącom złotych. Najdroższym notebookiem jest MSI GS70 w cenie ok. 7399 zł. Urządzenia w tej kategorii dysponują nie tylko najnowocześniejszymi podzespołami, ale także oferująnietuzinkowe funkcjonalności, design i zastosowane materiały. Cena idzie w parze z wydajnością, prestiżem, czy modą. Droższe laptopy kupujemy bardzo świadomie, dopasowując model do naszych potrzeb i oczekiwań, a także sprawdzając wiele szczegółów i ich wpływ na komfort użytkowania oraz wydajność.
Kurierem za pobraniem
Lubimy kupować w sklepach internetowych, bo często jest taniej, a im droższy produkt, tym różnica większa na korzyść naszego portfela. Szukając najlepszej ceny na wymarzonego laptopa najchętniej (81%) zamawiamy go z dostawą kurierską do domu lub pracy. 13% z nas wybiera odbiór osobisty, a tylko 4% paczkomaty Inpost. 42% decyduje się na płatność za pobraniem, zaś 36% dokonuje wpłaty tradycyjnym przelewem. Nowoczesne płatności online przy zakupie notebooka wykorzystuje tylko 16% klientów. Czy to dowód na brak zaufania do płatności elektronicznych? A może wolimy zwyczajnie mieć pewność, że płacimy za laptopa, a nie pusty karton.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?