Na 16-kilometrowym odcinku A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzo-wicami robotnicy w spycharkach, koparkach i walcach prowadzą prace ziemne, w ładowarkach i samochodach ciężarowych dostarczają materiały na plac budowy, a układarki do mieszanek kruszywowych i bitumicznych konstruują fundamenty autostrady.
Pracuje tu 1700 osób. Wśród nich są robotnicy (998 osób), kierowcy i operatorzy sprzętu budowlanego (508 osób), pracownicy laboratorium, geodeci, inżynierowie i administracja (196 osób).
- Wyprzedzamy lekko harmonogram - mówi Krzysztof Kozioł z firmy Budimex, głównego wykonawcy.
- W tej chwili budujemy nasypy oraz podbudowy z kruszyw i mas bitumicznych. W rejonie węzła Piekary uzdatniamy podłoże. W niektórych miejsca trasy wykonaliśmy już warstwę wiążącą z mieszanki mineralno-bitumicznej. Oddaliśmy też do użytkowania wiadukt drogowy ze zmienionym przebiegiem drogi krajowej 78.
Na odcinku autostrady A1 w pobliżu Tarnowskich Gór powstaną cztery węzły, hotele i MOP
Ten odcinek będzie gotowy wiosną. Podobnie, dzień i nocą praca wre na A1 między Piekarami a Maciejowem w Zabrzu, który ma być gotowy na początku przyszłego roku.
Co jeszcze dzieje się na budowie autostrady? W tajemniczych okolicznościach giną stąd rozmaite sprzęty!
- Od początku roku w Bytomiu odnotowaliśmy 15 kradzieży - relacjonuje asp. szt. Adam Jakubiak, oficer prasowy bytomskiej policji.
Z autostrady w Bytomiu zniknęły w tym roku m.in. śruby, kable, kotwy talerzowe, elementy aluminiowe, za których sprzedaż złodzieje dostawali nawet kilka tysięcy złotych. W styczniu nieznani sprawcy ukradli stąd 12 paczek 12-metrowych prętów zbrojeniowych, a w maju z ul. Dworskiej elementy szalunkowe za 62 tys. zł!
W kwietniu, w Piekarach w nocy z placu budowy autostrady złodzieje wynieśli nawet ważący 2,5 tony żeliwny obciążnik marki Fendt, którego wartość wynosi 30 tys. zł! W marcu przy kradzieży oleju napędowego z baków koparek pomagał nawet ochroniarz pilnujący terenu.
Byliśmy na budowie odcinka A1 Gliwice - Zabrze [ZDJĘCIA + WIDEO]
Co musicie wiedzieć o autostradzie A1 w naszym regionie?
Skąd i dokąd pojedziemy A1?
A1 to cudowny twór polskiej myśli infrastruktury. Myśli - bo na razie to jeszcze twór w fazie projektowej lub w trakcie budowy. Ma przebiegać od morza, aż do granicy z Czechami, od Rusocina do Gorzyczek. Jej projektowana długość to ponad 560 km.
Gotowe do użytku są już odcinki: na północy Rusocin-Nowe Marzy, na Śląsku Gliwice Sośnica-Świerklany. Prace budowlane i projektowe trwają na odcinkach między Toruniem i Strykowem oraz Strykowem a Sośnicą. Koszt budowy jednego kilometra autostrady w Polsce waha się między 40-48 mln zł.
Kiedy pojedziemy A1?
Na Śląsku, odcinkiem między Maciejowem a Piekarami Śląskimi powinniśmy pojechać na początku przyszłego roku. Budowa odcinka między Piekarami a Pyrzowicami zakończy się 19 kwietnia 2012 roku. Prace na 139-kilometrowym odcinku z Pyrzowic do Tuszyna rozpoczną się dopiero po 2013 i zakończą dwa lata później.
Gdzie będą wjazdy i zjazdy na A1?
W Czekanowie na autostradę wjedziemy (i z niej zjedziemy) z DK 78. Tak samo w Wieszowie, a nieopodal skrzyżowania A1 z DK78 jest też droga krajowa 94. W bytomiu zjedziemy na ul. Strzelców Bytomskich (DK11), a w Piekarach - DW 911 (to obwodnica Piekar).
Czy za przejazd A1 zapłacimy?
Jeśli potężny ruch społeczny, który utworzył się na terenie województwa śląskiego nie przekona ministra infrastruktry Cezarego Gra-barczyka, za przejazd autostradą A1 będziemy musieli zapłacić. Za każdy kilometr około 20 groszy. Dla motocykli zaś stawka wyniesie 10 groszy za kilometr.
To znaczy, że np. jazda z Gliwic do lotniska w Pyrzowicach będzie kosztować 4 zł. Z Piekar do Pyrzowic - 3,20 groszy. Za przejazd z Bytomia w kierunku Częstochowy zapłacimy najwcześniej w 2013 roku.
Autostrada A1 jest wciąż w budowie, dlatego dopóki nie zostanie ukończona i nie staną przy niej m.in. Punkty Obsługi Pasażerów, za przejazd nie będziemy płacić. Z Sośnicy doBytomia pojedziemy na 99. proc. za darmo.
Gdzie staną punkty poboru opłat?
Na razie nie wiadomo - pewne są tylko trzy miejsca Wieszowa, Rowień i Mszana - to właśnie tam przy śląskim odcinku autostrady A1 powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych. Przetarg na ich budowę drogowcy ogłoszą latem. Kiedy rozpoczną się prace - tego na razie przesądzać nie chcą.
Na razie wiadomo tyle, że w dwóch MOP-ach (jeden w Wieszowie, drugi w Rowniu) znajdować się będą parkingi, sanitariaty, stacje paliw i obiekty małej gastronomii, a w pozostałych czterech (dwa w Mszanie i po jednym w Rowniu i w Wieszowie) staną też hotele i motele.
Co ze zwierzętami?
W rejonie autostrady drogowcy przewidzieli kilka przejść dla zwierząt, które mają pomóc im w przystosowaniu się do nowego, drogowego otoczenia. - W rejonie Małej Panwi powstanie naturalne przejście pod autostradą dla zwierząt migrujących np. łosi i jeleni. Przejście będzie miało szerokość 250 metrów - przyznaje Celina Związek z Nadleśnictwa w Świerklańcu. Oprócz tego, nad A1 mają powstać kładki dla zwierząt.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?