reklama

Baza Ryanair na lotnisku w Pyrzowicach otwarta w październiku 2019. Nowe trasy: Odessa, Manchester, Cork [ZDJĘCIA]

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Zaktualizowano 
Otwarcie bazy Ryanair w Pyrzowicach 29.10.2019 Karina Trojok
Baza linii Ryanair na lotnisku w Pyrzowicach oficjalnie otwarta 29.10.2019. Jest 12 nowych tras. Plany Ryanaira na rok 2020 są ambitne: w letnim rozkładzie z Polski pojawi się 27 nowych tras, w tym sporo do miast na Ukrainie. A 14 milionów oczekiwanych pasażerów oznacza wzrost o 8 proc. wobec 2019 roku.

To były długie i trudne negocjacje. Dziękuję prezesowi Tomasikowi i całej ekipie z Katowice Airport - podsumował Michael O’Leary, prezes linii Ryanair i szef całej grupy Ryanair, 4 września 2019 w Katowicach. Od 29 października 2019 Ryanair już oficjalnie ma tu swoją bazę.

To wielkie wydarzenie, bo do tej pory nowe trasy z Katowic potentat z Irlandii, który działa od 1985 roku, ogłaszał z rzadka, zaś jego żelazną bazą był Kraków, gdzie ma swoją bazę od sześciu lat. Jednak kilka miesięcy temu ogłoszeniem 12 nowych tras z Krakowa Wizz Air wszedł w matecznik Ryanaira.

- Jeśli chcemy wyprzedzać konkurencję o krok, musimy być obecni w Krakowie - mówił w rozmowie z nami Jozsef Varadi, CEO linii Wizz Air.

Na reakcję Ryanaira nie trzeba było długo czekać - też wiosną zapowiedział otwarcie bazy w Katowicach i 12 nowych tras tutaj. Spodziewali się tego ci, którzy śledzą bacznie wieści z rynku lotniczego. A to dlatego, że kilka tygodni wcześniej Ryanair uruchomił na lotnisku w Pyrzowicach własny handling. A to nie byłoby opłacalne dla kilku tras.

Na początek Ryanair zbazuje na lotnisku w Pyrzowicach dwa samoloty. Latem 2020 chce mieć ich już sześć - dwa linii regularnych Ryanair i cztery czartery pod marką Buzz (Ryanair Sun). Rebranding linii Sun w Buzz trwa od sierpnia 2019 i potrwa całą zimę. Samolotami z pszczołami polecimy w następne wakacje. Model biznesowy nie zmieni się: będzie to formuła B2B, loty czarterowe, dla biur podróży. Tych samolotów na początek ma być 24, potem, w roku 2020 - 35.

Ryanair w Pyrzowicach. Pierwszy historyczny lot do Dublina

Ryanair to prawdziwy potentat. Ma niemal 500 samolotów i w kilku krajach Europy jest numerem 1. W tym w Polsce, gdzie wyprzedził linie LOT i Wizz Air.

- Jesteśmy w Polsce numerem jeden i chcemy nadal być numerem jeden. Już kilka lat temu wyprzedziliśmy LOT - chwali się Michael O’Leary. - My mieliśmy 12,5 mln pasażerów, a LOT około 10 mln - podlicza.

- Numerem jeden zawsze jest ten, kto ma niskie koszty - robi przytyk w stronę konkurencji z Węgier (nr 3 na rynku lotniczym w Polsce) i prezentuje dane: średnie opłaty w liniach Wizz Air to 47 euro, a w Ryanairze - 37. W easyJet - 61 euro, a w Lufthansie - 176 euro. - Zresztą największą linią jesteśmy też na przykład w Irlandii, Hiszpanii, we Włoszech - dodaje O’Leary.

Ryanair jest lub był obecny na 237 lotniskach w Europie. Największy udział w rynku ma w Irlandii - 48 proc. Po 29 proc. ma w Polsce i Belgii, 28 proc. we Włoszech, 19 proc. - w Hiszpanii (i też jest tu największym przewoźnikiem). Jeśli chodzi o liczby dotyczące lotniska w Pyrzowicach, to w 2020, po otwarciu bazy w Katowicach, Ryanair będzie mieć tu 18 tras (w tym 12 nowych, to: Bolonia, Brindisi, Katania, Kolonia, Cork, Dortmund, Goeteborg, Kijów, Manchester, Odessa, Oslo, Pafos), a pasażerów 1,25 mln. Dla porównania linie Wizz Air, największy przewoźnik w Pyrzowicach, ma niemal 2 mln rocznie.

Nowe trasy Ryanaira z Pyrzowic

  • Bolonia
  • Brindisi
  • Katania
  • Kolonia
  • Cork
  • Dortmund
  • Geteborg
  • Kijów
  • Manchester
  • Odessa
  • Oslo
  • Pafos

Przypomnijmy. W Polsce Ryanair obecny jest od marca 2005 roku, a pierwszy był lot z Wrocławia do Londynu Stansted. Na lotnisku w Pyrzowicach obecny jest od 2007 roku, a jako pierwsze uruchomił połączenie do Dublina. W 2008 uruchomił loty do Londynu Stansted i Birmingham. Potem - na Korfu i do Aten. Poza tym naszym lotniskiem specjalnie się nie zajmował. Informacja o bazie w Katowicach jest więc największym wydarzeniem, związanym z tymi tanimi liniami od 12 lat.

- Decyzja Ryanaira jest istotna z perspektywy rozwoju pyrzowickiego lotniska. Znacząco zwiększa ofertę lotów regularnych z Pyrzowic, a także konkurencję pomiędzy liniami niskokosztowymi, co zawsze jest korzystne dla pasażerów - przyznaje Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.

I przypomina, że to m.in. efekt prowadzonej przez GTL od 10 lat rozbudowy.

- Oferujemy przewoźnikom nowoczesną infrastrukturę o wysokiej przepustowości. Port dysponuje odpowiednią liczbą stanowisk postojowych, a II kategoria operacji lotniczych umożliwia bezpieczne wykonywanie startów, lądowań i kołowań w bardzo złych warunkach atmosferycznych - wylicza Tomasik.

Ryanair, Polska i 14 mln pasażerów planowanych w 2020

Plany Ryanaira są ambitne: latem 2020 w letnim rozkładzie z Polski pojawi się 27 nowych tras, w tym sporo do miast na Ukrainie, do czego wrócimy. A 14 milionów oczekiwanych pasażerów oznacza wzrost o 8 proc. wobec tego roku. Ma być obecny na 12 lotniskach w Polsce i utworzyć 330 miejsc pracy (180 - w Katowicach). W naszym kraju będzie bazować 11 samolotów więcej, więc w sumie 35. Jednak żeby w polskich bazach było tyle samolotów, inne bazy w Europie trzeba zamknąć.

- Zamykamy te bazy, które na siebie nie zarabiają zimą, na przykład na Wyspach Kanaryjskich. Skoro otwieramy nowe, skądś musimy pozyskać do nich samoloty - dodaje Michael O’Leary.

Plany CEO linii Ryanair mają słaby punkt, a są nim Boeingi 737 MAX, uziemione po dwóch katastrofach, w Egipcie i Etiopii. Tymczasem linie Ryanair, które obecnie mają 470 samolotów (głównie Boeingów 737), zamówiły również te maszyny. Kiedy zobaczymy je w powietrzu?

- Boeing zapewnia nas, że dostaniemy je w tym roku, jesienią - mówił nam we wrześniu w Katowicach Michael O’Leary. - My szacujemy ostrożniej, że będzie to już w roku 2020, w styczniu lub w lutym.

Ale wiadomo, że z planowanych nowych 60 samolotów do lata 2020 mowa jest teraz o 30. Dociekliwi pasażerowie zaczęli analizować, czy aby Ryanair, słynący z zaskakujących posunięć, nie chciał skonfigurować tych samolotów na 200 miejsc, likwidując... toaletę. O’Leary zaprzecza. Miejsc będzie 197. B737 MAX to dłuższe maszyny, komfort pasażerów ma nie być niższy niż do tej pory. Będzie więcej przestrzeni na nogi.

- Te samoloty oznaczają 4 procent więcej miejsc, za to o 16 procent mniejsze zużycie paliwa - zachwala „maksy” w modnym ostatnio tonie dbałości o środowisko O’Leary. Firma obiecuje nie tylko niższy ślad węglowy, ale też eliminację plastiku. - W perspektywie najbliższych trzech lat chcemy zupełnie wyeliminować plastik z samolotów - mówi O’Leary. - Plastikowe sztućce zastąpimy drewnianymi.

Ukraina. To jest ofensywa. Wizz Air i Ryanair latają do Odessy od jesieni 2019

Bardzo duże znaczenie w ofensywie Ryanaira ma Ukraina. Ekspansja niskokosztowego potentata w tym kraju zapowiadana była od dawna. Już kilka lat temu w sprzedaży były bilety do Kijowa i Lwowa, ale wycofano je. Mowa była o sporze między liniami a zarządem lotniska. Ostatecznie negocjacje przejął ukraiński rząd. W końcu rok temu, we wrześniu 2018, odbył się pierwszy lot z Kijowa do Berlina.

W sezonie zimowym 2019/2020 linie będą tam obecne w czterech miastach: Kijowie, Lwowie, Charkowie i Odessie. W sumie na Ukrainie dostępnych będzie 38 tras do 11 krajów, w tym 14 nowych. Plan: 1,6 mln pasażerów w rok. 24 trasy, w tym siedem nowych, będzie z Kijowa.

Co ważne dla pasażerów - Ryanair lata na Boryspol, największe lotnisko Ukrainy. Nowość z Kijowa to m.in. Katowice (loty od 30 października, 4 razy w tygodniu, bilety w jedną stronę na listopad kosztowały we wrześniu 56-112 zł). W Kijowie Ryanair spodziewa się miliona pasażerów. Z Odessy jest sześć nowych tras. To nowe miejsce na mapie linii. Od jesieni 2019 lata stąd do Berlina, Gdańska, Katowic, Krakowa, Poznania i Wrocławia. Oczekiwania: ponad 200 tys. pasażerów w rok. Z Katowic do Odessy samoloty latać będą trzy razy w tygodniu, a bilety w jedną stronę na listopad kosztowały we wrześniu 56-142 zł. Z Charkowa są trzy nowe trasy - do Wilna, Poznania i Krakowa. Z Lwowa - pięć tras: Düsseldorf, Londyn, Memmingen, Warszawa i Kraków. Tu ma być 250 tys. pasażerów. W sumie, jeśli chodzi o ruch Polska-Ukraina, Ryanair spodziewa się 750 tys. pasażerów rocznie i wypełnienia samolotów w 95 procentach.

Co z lotami tanich linii do USA?

No dobrze, a co z innymi ambitnymi planami Ryanaira, na przykład z powtarzanymi co kilka lat planami uruchomienia lotów za Atlantyk? O’Leary przyznaje, że firma nie planuje lotów długodystansowych. - To nie dla nas. Chcemy rozwijać się w Europie, nie będziemy latać do Ameryki. Ewentualnie: Ukraina, Maroko, Algieria, ale nie dalej - kończy O’Leary.

W Polsce Ryanair obecny jest od 2005 roku. Z Katowic lata od 2007 r. Michael O’Leary związany jest z linią od 1987 r. Był kolegą syna właściciela.

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3