Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest umowa na brakujący odcinek autostrady A1 od Tuszyna do Częstochowy

js, gddkia
Odcinek autostrady A1 od granicy województw śląskiego i łódzkiego do obwodnicy Częstochowy wybuduje Polaqua. Inwestycja dostanie unijne dofinansowanie. To ostatni fragment autostrady A1 w województwie śląskim, który nie miał jeszcze wybranego wykonawcy. Polaqua zobowiązała się, że zaprojektuje i wybuduje go ciągu 35 miesięcy. Oznacza to, że prawie 17-kilometrowy odcinek będzie gotowy w 2022 roku. Oprócz samej drogi powstanie też węzeł Mykanów. Wartość kontraktu to 596,5 miliona złotych. Na północy, czyli już w województwie łódzkim, nowa droga połączy się z trasą biegnącą w kierunku Radomska, która obecnie znajduje się w fazie przetargu, a na południu z budowaną już autostradą do węzła Częstochowa Blachownia. Odcinek, dla którego podpisano dzisiaj umowę z wykonawcą, jest częścią większego projektu – budowy autostrady A1 z Tuszyna (okolice Łodzi) do Częstochowy. „Pieniądze unijne na tę gigantyczną inwestycję są zarezerwowane. Przewidujemy, że dofinansowanie unijne wyniesie prawie 2 miliardy złotych” – informuje wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik i dodaje: „Czekamy na wniosek o dofinansowanie od drogowej dyrekcji. Praktyka jest taka, że wniosek trafia do nas po zawarciu umów z wykonawcami poszczególnych odcinków. Takich odcinków jest tutaj pięć. Jeśli wniosek trafi do nas do końca września, będziemy mogli podpisać umowę o dofinansowanie w pierwszej połowie 2019 roku”. Po wybudowaniu odcinka Tuszyn – Częstochowa będzie można przejechać autostradą A1 z Trójmiasta do przejścia granicznego z Czechami w Gorzyczkach. To około 600 kilometrów

To ostatni fragment A1 na terenie woj. śląskiego i jednocześnie pierwsze z pięciu zadań na jakie podzielono realizację budowy autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa. Do końca sierpnia planujemy podpisać umowy na trzy kolejne odcinki a we wrześniu na ostatni fragment. Tym samym wykonawcy będą przygotowywać dokumentację projektową dla całej ponad 80-kilometrowej trasy, a po uzyskaniu decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej rozpoczną fizycznie budowę w terenie.

Wykonawcą blisko 17-kilometrowego odcinka A1 od gr. woj. łódzkiego – do węzła Częstochowa Północ jest firma Polaqua, wartość robót w systemie projektuj i buduj to ok. 596,5 km. Planowana data zakończenia robót to połowa 2022 r. (35 miesięcy bez okresów zimowych od 15.12 do 15.03). W ramach inwestycji w śladzie obecnej DK1 powstanie dwujezdniowa autostrada z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi, o nawierzchni z betonu cementowego.

Zbudowany zostanie węzeł Mykanów (dawniej Kościelec), 16 obiektów inżynierskich (most, cztery wiadukty w ciągu autostrady, cztery wiadukty nad autostradą, trzy duże przejścia dla zwierząt i cztery przejazdy gospodarcze), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowane lub zbudowane od nowa zostaną również sąsiadujące drogi, infrastruktura pieszo-rowerowa.

Autostrada A1 to jedyna droga klasy A o przebiegu południkowym, która przecina całe terytorium Rzeczypospolitej. Jest przy tym częścią składową Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”. Tworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z czeską granicą w Gorzyczkach, a pośrednio także z Toruniem, Łodzią i Katowicami. Ułatwi dostępu do polskich portów przedsiębiorcom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.

A1 od w. Tuszyn do obw. Częstochowy o długości ok. 81 km i łącznej wartości ok. 3,7 mld zł (w tym m.in.: prace budowlane, odszkodowania za nieruchomości, nadzór)

Odc. A węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km

7 czerwca wybrano najkorzystniejszą ofertę konsorcjum Budimex i Strabag (wartość 478,9 mln zł), trwa kontrola uprzednia przetargu prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, po jej zakończeniu podpisanie umowy (lipiec / sierpień)

Odc. B w. Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk, ok. 24,2 km

12 lipca wybrano najkorzystniejszą ofertę konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz MIRBUD (wartość 687 mln zł), po upływie 10 dni i braku odwołań dokumenty przetargowe trafią do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (trwa ok. 30 dni), po jej zakończeniu podpisanie umowy (koniec sierpnia )

Odc. C Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km

Wpłynęły cztery oferty (od ok. 573,1 mln zł do 655,4 mln zł), kończy się procedura przetargowa, wkrótce wskażemy najkorzystniejszą ofertę (planowane podpisanie umowy początek września)

Odc. D Radomsko - gr. woj., ok. 7 km

12 lipca wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR (wartość 338,3 mln zł), po upływie 10 dni i braku odwołań dokumenty przetargowe trafią do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (trwa ok. 30 dni), po jej zakończeniu podpisanie umowy (koniec sierpnia)

odc. E gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa, ok. 16,9 km

16 maja wybrano najkorzystniejsza ofertę, zakończyła się kontrola prezesa UZP, 23 lipca br. podpisanie umowy na realizację z firmą POLAQUA (ok. 596,5 mln zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto