Najpierw przetarg, potem aukcja
Z informacji, jakie uzyskaliśmy zaraz po czerwcowej aukcji w biurze prasowym PKP PLK wynikało, że najwyżej oceniono ofertę konsorcjum trzech firm Track Tec Construction Społka z o.o. (lider konsorcjum), Infrakol sp. z oo. oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego sp. z oo. Podczas przetargu na tę inwestycje, to właśnie to konsorcjum zaoferowało najwyższą cenę spośród wszystkich ośmiu oferentów. Ponieważ jednak wszystkie oferty znacznie pzrewyższały mozliwosci budżetowe PKP PLK przeznaczone na tę inwestycję, po przetargu ogłoszono w czerwcu elektroniczną aukcję. Wówczas do wyników aukcji PKP PLK odnosiło się jeszcze bardzo ostrożnie.
- Należy podkreślić, że ostateczna cena i punktacja oraz wybór wykonawcy zostaną podane do wiadomości publicznej po zakończeniu niezbędnych czynności przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - poinformowała nas wtedy Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dziś już oficjalnie wiadomo, że to najkorzystniejsza oferta.
Zwycięzca aukcji w przetargu był najdroższy
Przypomnijmy. 5 maja, otwarto oferty w przetargu na odbudowę linii kolejowej nr 182. Do przetargu zgłosiło się 8 firm. Kwota jaką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamierzały przeznaczyć na remont i odbudowę torów linii kolejowej nr 182 to około 849 mln złotych (brutto).
Najniższą ofertę złożyła wtedy firma Torpol z Poznania, która była gotowa wykonać inwestycję za około 1,1 mld zł. Z kolei najwyższą ofertę złożyło wówczas konsorcjum firm Track Tec Construction (lider), Infrakol Sp. z.o.o. Sp. k. oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z.o.o. Konsorcjum proponowało remont i odbudowę linii kolejowej nr 182 za 1,34 mld złotych (brutto). O dziwo po czerwcowej aukcji, to właśnie to konsorcjum najbardziej „zeszło” z zaproponowanej na początku ceny. Dziś wiadomo, że podczas aukcji zaproponowały wykonanie inwestycji za 812 mln zł, czyli o ponad 530 tysięcy złotych mniej, niż podczas przetargu. Oferta zmieściła się również w budżecie PKP PLK, bo te miały na ten cel 849 mln złotych.
Odwołań nie było
Ponieważ PKP PLK zamierzało jak najszybciej podpisać umowę, zapytaliśmy czy wpłynęły jakieś odwołania od wyników przetargu i aukcji. Termin nadsyłania odwołań upłynął 19 września tego roku.
- Nie wpłynęły odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty - powiedziała nam Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK. - Zgodnie z procedurami trwa obecnie kontrola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu możliwe będzie podpisanie umowy - zaplanowane w czwartym kwartale 2020 roku - dodaje Głowacka.
Jak informował niedawno w Tarnowskich Górach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, przy braku odwołań umowa zostanie podpisana prawdopodobnie jeszcze w październiku. A to oznacza, że jeszcze w tym roku mogą się rozpocząć prace.
W 23 minuty z Zawiercia na lotnisko
PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich - 140 km/h, dla towarowych - 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.
Między Zawierciem a Tarnowskimi Górami pociągi mają zatrzymywać się na stacjach i przystankach Zawiercie Kądzielów, Poręba, Siewierz, Mierzęcice Łubne, Pyrzowice i Miasteczko Śląskie Centrum. W terenie ma być pozostawiona rezerwa na dodatkowe przystanki. W ramach inwestycji trzeba będzie m.in. zbudować dwa dwupoziomowe skrzyżowania z autostradą A1 i drogą wojewódzką 913 Będzin - Pyrzowice (to droga dojazdowa do lotniska) pociąg ma dojechać z Zawiercia do lotniska w Pyrzowicach w 23 minuty.
Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?