Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

KOMPETENTNYM BYĆ

KAŚKA, AŚKA
Świeżo upieczony magister zaczyna szukać pracy. Sporządza CV, list motywacyjny, wkłada do pięknej teczki i idzie „dobrze sprzedać się“ przyszłemu pracodawcy. Rozmowa kwalifikacyjna przebiega dobrze.

Świeżo upieczony magister zaczyna szukać pracy. Sporządza CV, list motywacyjny, wkłada
do pięknej teczki i idzie „dobrze sprzedać się“ przyszłemu pracodawcy. Rozmowa kwalifikacyjna przebiega dobrze. Magister dostaje pracę. Jednak, po kilku miesiącach okazuje się, że nie sprostał oczekiwaniom szefa.
Był niekompetentny...

Czy wiedza zdobywana przez lata studiów nie jest wystarczającą umiejętnością? Skąd czerpać kompetencje? Czy się je nabywa, a może są wrodzone? A tak naprawdę, czy one są? Zacznijmy od mini definicji. Kompetencje mogą być rozumiane jako ogół wiedzy, umiejętności i postaw. Zdaniem specjalistów, to zespół cech i dyspozycji pracownika do określonych zachowań, które umożliwiają realizację zadań na wymaganym poziomie.

Rodzaje kompetencji

Obecnie od studentów, absolwentów i przyszłych pracowników oczekuje się czegoś więcej niż ukończenia uczelni. Każda organizacja, firma, przedsiębiorstwo dąży do ustalenia grup kompetencji potrzebnych na różnych stanowiskach, do realizacji obranych celów na jak najlepszym poziomie. Specjaliści wyróżniają dwie grupy kompetencji: merytorycznych i pozamerytorycznych. Pierwsza to tzw. wiedza techniczna. Druga rozróżnia pięć kompetencji:

- interpersonalne
- osobiste
- zarządzania ludźmi
- zarządzania informacjami
- zarządzania zadaniami.

Mówiąc o grupie kompetencji zarządzania informacjami mamy na myśli dostarczanie informacji, faktów, spostrzeżeń, wiedzy i pomysłów do wypracowania nowej informacji lub wiedzy. Grupa zarządzania zadaniami dotyczy organizacji pracy od operacji do zadań, w celu dopracowania zadań i działań. Zarządzanie ludźmi, to zarządzanie, przywództwo i kierowanie ludźmi w obrębie bezpośredniej hierarchii zawodowej. Kompetencje interpersonalne, to zarządzanie relacjami z innymi bez bezpośredniego kontekstu hierarchicznego, a kompetencje osobiste to zarządzanie własnym działaniem i rozwojem. Ta ostatnia grupa wydaje się być szczególnie ważna dla młodych ludzi, którzy zaczynają myśleć o swojej karierze zawodowej. Dobrze byłoby, gdyby kariera zawodowa kojarzyła się absolwentom z rozwojem własnych kompetencji, a nie z zajmowaniem kolejnych, określonych stanowisk w organizacjach.

Jak je rozpoznać?

Z raportu Instytutu Badań i Opinii Społecznej MillwardBrown SMG/KRC wynika, że kluczową składową kompetencji są umiejętności. Obserwujemy je na podstawie zachowań u kandydatów do pracy w czasie procesu rekrutacyjnego lub u pracowników na podstawie realizacji wyznaczonych im zadań w organizacji. Każda grupa kompetencji składa się z kilku kompetencji szczegółowych. I tak: poziom zarządzanie informacjami możemy określić na podstawie umiejętności analizowania, integrowania informacji czy rozwijania wizji. Grupę zarządzania zadaniami możemy ocenić poszukując umiejętności rozwiązywania problemów, zarządzania organizacją czy wykonywania zadań. W grupie zarządzania ludźmi pojawiły się takie umiejętności, które pozwolą pracownikowi na kierowanie zespołem, motywowanie czy przekazywanie wiedzy. Bardzo ważną grupą kompetencji, ostatnio coraz bardziej docenianą przez pracodawców i pracowników, są kompetencje interpersonalne, których wysoki poziom bardzo często decyduje o realizacji wyznaczonych zadań na satysfakcjonującym pracodawców poziomie. Warto podkreślić tu umiejętność współpracy, aktywnego słuchania innych, umiejętności komunikacyjne czy tworzenia sieci kontaktów. I ostatnia grupa kompetencji – kompetencje osobiste, bardzo pożądana przez pracodawców, bo gwarantuje że pracownik ma umiejętności przystosowania się, że radzi sobie z trudnymi sytuacjami, np. jest odporny na stres lub będzie dbać o swój rozwój osobisty.

Nie tylko nauka

Za najcenniejszych kandydatów do pracy uważa się tych studentów i absolwentów, którzy są aktywni poza uczelnią - odbywają staże, praktyki, biorą udział w konkursach, projektach, podejmują się działalności w organizacjach studenckich czy wolontariackich.
Współcześnie nie wystarczy realizować programu studiów na ocenę celującą, żeby stwierdzić że jest się gotowym wykonywać rozmaite zadania menedżerskie. Wiedza zdobyta na studiach, to nawet nie połowa sukcesu. Najlepszy moment do tego, aby stwierdzić na co tak naprawdę nas stać to branie udziału w takich przedsięwzięciach, które pozwolą przyjrzeć się naszym umiejętnościom z różnych perspektyw.
Dopiero wtedy, kiedy stoimy przed realizacją konkretnego wielopłaszczyznowego przedsięwzięcia zauważamy, że nie wystarczy nauczyć się na pamięć pewnej partii materiału, aby odnieść sukces. Trzeba dokonać integracji wielu informacji, współpracować w grupie, koordynować działania własne i innych, przekonywać do idei lub działań, radzić sobie ze stresem. Wtedy właśnie dowiadujemy się na jakim poziomie mamy rozwinięte różne umiejętności. Widzimy to, co nam dobrze wychodzi, co doceniają inni ludzie, ale mamy też szansę zobaczyć jakie umiejętności musimy rozwijać, uaktywniać albo w ogóle nauczyć się. Dokonujemy więc analizy swoich umiejętności. Potem trzeba zrobić krok dalej i zaplanować działania umożliwiające rozwój naszych słabych stron oraz ugruntowanie tych umiejętności, które już posiadamy.

W opinii części pracodawców, znaczenie umiejętności menedżerskich jest nieco niższa w przypadku absolwentów rekrutowanych na stanowiska specjalistyczne. Jednak pozostali badani pracodawcy nie podzielali jednak tego poglądu, twierdząc, że w obecnych czasach mają możliwość wyboru spośród bardzo wielu dobrych absolwentów-specjalistów i w tej sytuacji posiadanie umiejętności pozamerytorycznych stanowi znaczącą ,,wartość dodaną“ i istotne kryterium selekcji. Podkreślano wagę omawianych umiejętności u specjalistów jako konieczny element dobrego funkcjonowania w środowisku biznesowym.

Jak rozwijać kompetencje?

Wbrew pozorom możliwości jest dużo. Uczenie się, rozwijanie kompetencji może odbywać się podczas różnego rodzaju praktyk i staży studenckich, gdzie studenci nabywają konkretną wiedzę i umiejętności z zakresu pracy samodzielnej - w tym myślenia analitycznego, koncepcyjnego, przedsiębiorczości, zarządzania czasem własnym czy rozwoju własnego, ale także współpracy w grupie czy zarządzania projektem. Podobne możliwości stwarzać może praca na własny rachunek. Udział w projektach na uczelniach czy praca w organizacjach pozarządowych, także w ramach wolontariatu, stwarza podobne możliwości, uczy funkcjonowania w środowisku międzykulturowym czy międzynarodowym, udoskonala umiejętności komunikacyjne oraz zdolności wypracowywania i osiągania wspólnych celów.

Czy uczelnie pomagają rozwijać umiejętności menedżerskie?
- opinie pracodawców:

1. Według opinii pracodawców uczelnie w niewielkim stopniu stwarzają okazję do rozwijania u studentów omawianych umiejętności.
2. Pracodawcy wskazują na fakt, że najmniej szans na rozwój w tym zakresie podczas studiów mają studenci politechnik.
3. Studenci kierunków politechnicznych uznawani byli przez część respondentów za osoby posiadające:
- słabiej rozwinięte umiejętności menedżerskie, w tym tzw. miękkie. Związane jest to z profilem uczelni, koncentrujących się na przedmiotach specjalistycznych oraz naturalnymi słonnościami osób wybierających kierunki techniczne
- mniejsze umiejętności w zakresie właściwego zaprezentowania się podczas rozmów kwalifikacyjnych

Samoocena studentów i opinia pracodawców w zakresie posiadania umiejętności menedżerskich:

- Według pracodawców studenci mają tendencję do zawyżania własnej samooceny. W trakcie rozmów kwalifikacyjnych okazuje się, że deklaracje absolwentów są często puste i nie poparte konkretnymi przykładami
- Część badanych twierdzi, że studenci w ograniczonym stopniu posiadają omawiane umiejętności
- Niektórzy pracodawcy wysoko oceniali te umiejętności u studentów. Jednak oceny takie charakterystyczne były dla pracodawców z dużych firm, którzy
w długim procesie rekrutacji eliminują osoby o słabszych kompetencjach i którzy bezpośrednio stykają się z najlepszymi

Umiejętności pozamerytoryczne
u absolwentów najbardziej istotne dla pracodawców:

- Myślenie perspektywiczne
i planowanie, umiejętność ogarnięcia całości procesu i oceny jego poszczególnych elementów
- Elastyczność, umiejętność adaptacji do nowego środowiska
i nowych wyzwań
- Samodzielność, proaktywność, inicjatywa, umiejętność podejmowania działań bez nieustannego wsparcia ze strony pracodawcy
- Kreatywność, odwaga
i umiejętności w zakresie proponowania własnych rozwiązań
- Umiejętność otwartego komunikowania swoich pomysłów
i problemów

Wnioski:

1. Umiejętności menedżerskie, w tym tzw. miękkie oraz interpersonalne są bardzo istotne
dla pracodawców i coraz częściej stanowią istotne kryterium selekcji w procesie rekrutacji.
2. Wielu studentów przecenia swoje umiejętności w omawianym zakresie, co może być związane z dużymi oczekiwaniami środowiska w tym zakresie oraz mylnym i ogólnikowym rozumieniem tych oczekiwań.
3. Na większości wymiarów ok. 30-40 procent studentów posiada silne motywacje w kierunku rozwijania umiejętności menedżerskich. Według opinii pracodawców większość uczelni nie oferuje możliwości ich rozwijania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto