Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Łodzi do Warszawy od połowy grudnia pojedziemy w 70 minut

Marcin Bereszczyński (aip)
Pociągiem z Łodzi do Warszawy od połowy grudnia pojedziemy w 70 minut
Pociągiem z Łodzi do Warszawy od połowy grudnia pojedziemy w 70 minut PAWEL LACHETA/ EXPRESS ILUSTROWANY
Od połowy grudnia podróż z Łodzi Widzewa do Warszawy Centralnej ma trwać 70 minut. Modernizacja linii kolejowej pomiędzy Łodzią i stolicą trwa od 2006 roku.

Dobiega końca remont linii kolejowej między Łodzią i Warszawą. W październiku pozostaną już tylko kosmetyczne prace. Od połowy grudnia, gdy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy, podróż z Łodzi Widzewa do Warszawy Wschodniej będzie trwała 70 minut. - Modernizacja linii Warszawa Zachodnia - Skierniewice jest na ostatnim etapie realizacji. W październiku otwarty zostanie odcinek pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Żyrardowem, który modernizowaliśmy w ciągu ostatnich miesięcy.

Na odcinku Warszawa Włochy - Żyrardów trwa obecnie budowa ekranów akustycznych - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. W ostatnich dniach otwarto wiadukt w Grodzisku Mazowieckim. Trwają tam ostatnie prace przy budowie podziemnych przejść dla pieszych. Kończy się też budowa podobnego przejścia w Pruszkowie. - Zostaną one dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się, opiekunów z dziećmi w wózkach i podróżnych z cięższym bagażem - mówi Mirosław Siemieniec.

Modernizacja linii kolejowej Łódź - Warszawa trwa już blisko 10 lat. W latach 2006 - 2008 wyremontowano linię kolejową pomiędzy Koluszkami i Skierniewicami, a także między Łodzią Widzewem i Koluszkami. Dzięki tym modernizacjom podróż z Łodzi do Warszawy skróciła się do 82 minut. Wcześniej podróż trwała około 100 minut. W 2005 r. pociąg "Telimena", który nie zatrzymywał się na stacjach pośrednich, jechał 80 minut. Kolejny etap prac rozpoczął się w 2011 r. Odcinek między Skierniewicami i Warszawą Zachodnią miał być ukończony przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które odbyły się w Polsce w 2012 r.
Nie udało się tego osiągnąć, bo wydane decyzje środowiskowe kłóciły się z prawem unijnym. Termin ukończenia ostatniego odcinka przesunięto na 2013 r. Znów termin nie został dotrzymany. Tym razem z powodu ogłoszenia upadłości przez wykonawcę, jakim było Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury. Po wyłonieniu nowego wykonawcy zapowiadano ukończenie prac z końcem 2014 r. To też okazało się zbyt optymistycznym planem. PKP PLK przekonują, że tym razem już nie będzie przesunięcia terminu i prace zakończą się w tym roku, a od połowy grudnia pociągi pojadą w czasie 70 minut. Dla pasażerów będzie to duża ulga, ponieważ w czasie niekończących się remontów podróż trwała nawet 150 minut. Do tego dochodziły opóźnienia, które sięgały dwóch godzin. Zdarzały się zimą awarie ogrzewania i podróżni musieli jechać w czapkach i rękawiczkach, ogrzewając się zapalniczkami.

Przypomnijmy, że przy planowaniu Kolei Dużych Prędkości zakładano, że podróż z Łodzi do Warszawy będzie trwała 35 minut. Planowano tak zmodernizować linię, by prędkość pociągów sięgała 200 - 250 km/godz. Ostatecznie powstała linia kolejowa z ograniczeniem prędkości od 120 do 160 km/godz. Pociągi nie pojadą jednak szybciej niż 130 km/godz., ponieważ zgodnie z prawem powyżej tej prędkości maszynista musi mieć pomocnika. Kolejowe związki zawodowe przychylają się do zmiany limitu prędkości do 140 km/godz., ale rząd nie kwapi się do wprowadzenia zmian. Niechętni są też przewoźnicy, którzy musieliby zatrudnić dodatkowych kolejarzy, co pewnie odbiłoby się na cenach biletów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto