Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Połączenia pasażerskie na linii Tarnowskie Góry-Opole powrócą? Radni poparli projekt uchwały

Szymon Bijak
Szymon Bijak
Radni w Tarnowskich Górach są „za” rewitalizacją linii kolejowej do Opola.
Radni w Tarnowskich Górach są „za” rewitalizacją linii kolejowej do Opola. UM Tarnowskie Góry
Radni Rady Miejskiej podjęli decyzję i jednogłośnie przegłosowali apel w sprawie rewitalizacji linii kolejowej nr 144 Tarnowskie Góry – Opole oraz połączenia jej z linią 182 do Pyrzowic. Czy w rzeczywistości ona powróci?

Radni Rady Miejskiej podjęli dziś - 28 stycznia - uchwałę w sprawie apelu dotyczącego rewitalizacji i przywrócenia linii kolejowej nr 144 Tarnowskie Góry – Opole, a także połączenia jej z linią 182, która prowadzi do Pyrzowic.

Wskazywali, że to połączenie jest potrzebne z uwagi na uczniów, którzy mogliby być receptą na niż demograficzny w szkołach średnich w mieście, a także studentów - wówczas bez przeszkód podróżowaliby do Opola i Katowic, czyli ważnych ośrodków edukacji.

Natomiast połączenie z linią na lotnisko ułatwiłoby życie turystów, którzy chętnie wylatują w inne zakątki świata. Zwrócono także słusznie uwagę na fakt, iż mieszkańcy miejscowości leżących na odcinku od Zawadzkiego do naszego miasta pracują na co dzień w tarnogórskich zakładach.

Linia nr 144 to jeden z najstarszych szlaków kolejowych w Polsce

– W pełni popieram koncepcję rewitalizacji linii 144. Przywrócenie połączeń pasażerskich na tej linii nie będzie wielkim problemem z uwagi na fakt, iż jest ona aktualnie utrzymywana w pełnej sprawności dla ruchu towarowego. Maksymalna prędkość wynosić może 70 km na godzinę, infrastruktura pasażerska w postaci przystanków także istnieje, choć wymaga pewnych inwestycji – powiedział Wojciech Kwiatkowski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach.

– Jeżeli marszałkowie – śląski i opolski znajdą środki na finansowanie tego połączenia, jesteśmy w stanie w okresie od pół roku do roku przygotować linię do obsługi trakcją spalinową. Połączenie 144 z linią 182 do Pyrzowic jest w założeniach projektowych – dodał podczas sesji Rady Miejskiej.

Trzeba przypomnieć, że linia kolejowa nr 144 jest jednym z najstarszych szlaków kolejowych w naszym kraju - otwarta została w latach 1857-1858. Łączna długość szlaku to natomiast 75 km. Zbudowana została przez Opolsko-Tarnogórską Spółkę Kolejową w celu obsługi hut żelaza linia na odcinku Tarnowskie Góry-Zawadzkie. Likwidacja nastąpiła z kolei w 2011 roku.

Istotnym elementem dla podejmowanych działań rewitalizacyjnych jest polityka transportowa Unii Europejskiej. Długoterminowe cele stawiane krajom członkowskim wskazują na konieczność przenoszenia samochodowego transportu towarowego na inne środki transportu. Biorąc pod uwagę uwarunkowania historyczne i geograficzne Polski, kolej jest idealnym instrumentem do realizacji postawionych celów - możemy przeczytać w projekcie uchwały.

Trzeba także odnotować dość istotny fakt, że w ostatnim czasie przystąpiono do rewitalizacji linii kolejowej 182 Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie. Otwarcie tej linii przełoży się bezspornie na liczbę osób korzystających z połączeń kolejowych do Tarnowskich Gór, a zrewitalizowana linia 144 będzie realną alternatywą dla podróżujących dotychczas samochodem w kierunku województwa opolskiego – napisano we wspomnianym projekcie.

Uchwała ma zostać już niebawem przekazana m.in premierowi, ministrowi infrastruktury, a także posłom, senatorom i marszałkom z województwa śląskiego i opolskiego.

Głównym problemem nie są pieniądze

Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór, podkreślił, że do osiągnięcia sukcesu potrzebne jest silne wsparcie polityczne. – Ważnym jest, że kolejarze chcą tę linię odbudowywać. Mam jednak nieoficjalną informację od Marszałka Województwa Śląskiego, że głównym problemem nie są pieniądze, a brak taboru – wyjaśnił.

Wspomniane obawy potwierdza również Kwiatkowski. – Nie ma skąd pozyskać w Europie taboru, to nie jest problem środków. Istnieje obecnie zbyt mało fabryk produkujących pojazdy szynowe i czas oczekiwania na zamówienie jest bardzo długi. W przypadku woli rewitalizacji szlaku musimy przekazać przewoźnikowi informacje o tym, jakie jest zapotrzebowanie mieszkańców, tak by przygotowany rozkład jazdy mu odpowiadał – zaznacza dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach.

Petycję w sprawie przywrócenia połączenia można podpisać w wersji online, w TYM miejscu. Zebrano już ponad 1400 podpisów, a z dnia na dzień przybywa ich coraz więcej. Połączenie to stworzy nowe możliwości w sferze ekonomicznej jak i społecznej - piszą inicjatorzy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnowskiegory.naszemiasto.pl Nasze Miasto