Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powrót pociągów na trasę Bielsko-Biała – Skoczów. Umowa na rewitalizację linii kolejowej nr 190 podpisana

Kamil Lorańczyk
Kamil Lorańczyk
Wideo
od 16 lat
PKP Polskie Linie Kolejowe zrewitalizują linię nr 190 na odcinku z Bielska-Białej do Skoczowa, jako połączenie Śląska Cieszyńskiego z Krakowem. W czwartek umowę podpisali prezes PKP PLK Ireneusz Merchel i prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski

Podpisanie umowy o finansowanie projektu oznacza, że z końcem 2028 r. na zamkniętą 14 lat temu linię kolejową nr 190 z Bielska-Białej do Skoczowa powrócą pociągi. 22-kilometrowy odcinek kolejowy zostanie gruntownie zmodernizowany zgodnie z założeniami studium planistyczno-prognostycznego opracowanego na zlecenie stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka.

Koszt odbudowy linii, łącznie z dokumentacją, szacowany jest na 350 mln zł netto. 85 proc. pochodzi z budżetu państwa przez program Kolej Plus, pozostałe 15 proc. to wkład samorządów.

– Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 Bielsko-Biała – Skoczów, a w perspektywie szerszej pomiędzy Cieszynem a Krakowem, jest przykładem bardzo dobrej współpracy strony rządowej z samorządami – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Jak przypomniał, program Kolej Plus skierowany jest na przywracanie i rewitalizację połączeń komunikacyjnych między mniejszymi miejscowościami a metropoliami.

– W ramach programu zostało zgłoszonych wiele wniosków, których łączna wartość wyniosła około 30 mld złotych, przy dysponowaniu kwotą 6 mld zł. (…) Alokacja na ten program została zwiększona do 13,5 mld złotych z udziałem samorządowym na poziomie 15 proc. Dzięki temu zakwalifikowano na listę 35 projektów w całej Polsce, z czego osiem w województwie śląskim na łączną kwotę 2 mld złotych – podkreślił wiceminister A. Bittel.

Program – wedle założeń – dotyczy 1200 km linii kolejowych. Zrewitalizowanych zostanie około 400 km linii, na których kursują pociągi towarowe. Kolejne 400 km to linie, gdzie zostanie przywrócony ruch pociągów (między innymi linia nr 190), a około 400 km linii ma powstać od podstaw.

Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej, zaznaczył, że nie można pozwolić na to, żeby jakikolwiek zakątek kraju był wykluczony komunikacyjnie.

– Chcemy, aby wszyscy mieszkańcy – niezależnie od tego, jakie mają poglądy – mogli rozwijać się w sposób zrównoważony, dzięki temu, że środki finansowe trafiają nie tylko do dużych miejscowości, ale również do tych mniejszych – powiedział G. Puda, dodając, że projekt rewitalizacji linii 190 z listy rezerwowej programu został wpisany na listę podstawową po tym, jak zagwarantowano potrzebne pieniądze na jego realizację.

Prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski ocenił, że dla regionu ta linia jest niezbędna dla dalszego rozwoju.

– To ważna inwestycja dla całej Aglomeracji Beskidzkiej. Dla wszystkich mieszkańców i zarządzających samorządami, które są bezpośrednio na tej linii czy też znajdują się w naszym regionie. To linia niezbędna zwłaszcza w kontekście budowy Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, które połączy różne formy transportu wraz z parkingami – powiedział J. Klimaszewski.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, przyznał, że trasa posiada dużo zakrętów.

– Dużych parametrów prędkościowych pewnie nie uzyskamy, ale przedział na poziomie od 80 do 100 km/h jest wystarczający, jak na ruch kolejowy – stwierdził.

Na trasie linii 190 między Bielskiem-Białą a Skoczowem będzie 11 przystanków. Do siedmiu już istniejących dołączą cztery nowe. Oznacza to, że pociąg będzie zabierał mieszkańców średnio co dwa kilometry. W obrębie Bielska-Białej będzie to jeszcze częściej.

Jak podkreślił Ireneusz Merchel, tak działa typowa kolej aglomeracyjna. Odpowiednie funkcjonowanie przejazdów będzie uzależnione od właściwej liczby pociągów. Powinno ich być około 20, aby zapewnić mieszkańcom bądź turystom transport co pół godziny lub godzinę.

Mirosław Sitko, burmistrz Skoczowa, przypomniał o znaczeniu linii dla jego miasta, podkreślając, że na pewno nie jest ona drugorzędną linią kolejową.

– Mieszkańcy Śląska chcą przyjeżdżać w Beskidy. Między Skoczowem a Cieszynem można już jeździć pociągiem. Przeprowadzony został remont linii z Tychów do Wisły i do Cieszyna. Pozostał najważniejszy kawałek w tej układance: Bielsko-Biała - Skoczów. To będzie dopełnienie całości. Będzie bezpieczniej i szybciej – oznajmił M. Sitko i dodał, że ta inwestycja ma także kluczowe znaczenia dla usprawnienia ruchu drogowego w zakorkowanym Skoczowie, podkreślając, że lokalny samorząd współpracuje ze stroną rządową również w zakresie wybudowania bezkolizyjnego skrzyżowania na DK81 i drodze wojewódzkiej 944.

Z kolei inną inwestycję ma na horyzoncie Bielsko-Biała. A mianowicie, linię kolejową nr 117, która przebiega przez Wadowice do Kalwarii Zebrzydowskiej. W ramach tego zadania – do tej pory – został wykonany odcinek do Wadowic, a od Wadowic do granicy województwa śląskiego wykonano dokumentację projektową.

Ireneusz Merchel wyraził nadzieję, że województwo śląskie w ramach regionalnych programów włączy się w realizację tego projektu. Obecnie w opracowaniu jest studium wykonalności na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń.

Linia z Bielska-Białej do Skoczowa jest elementem połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem: Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Powrót pociągów na trasę Bielsko-Biała – Skoczów. Umowa na r...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto