Tak będzie się wchodzić do samolotu w Pyrzowicach. Remont terminalu B w Katowice Airport

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Terminal B w Pyrzowicach w remoncie, styczeń-luty 2020. Jedna z trzech nowych klatek schodowych

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Terminal B w Pyrzowicach w remoncie, styczeń-luty 2020. Jedna z trzech nowych klatek schodowych Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Adamczyk/Katowice Airport
Trzy nowe klatki schodowe z windami i przeszklona fasada to najbardziej efektowne elementy przebudowy terminalu B na lotnisku w Pyrzowicach. Łatwiej i wygodniej dostaniemy się do samolotu. Zobaczcie zdjęcia z budowy z zimy 2020. To wielka inwestycja w Katowice Airport. Zaczęła się jesienią 2019, a skończy pod koniec 2021. Koszt netto przebudowy terminalu, z którego są odloty do strefy Schengen to ponad 77 mln zł. Latem terminal zostanie zamknięty, a pasażerowie będą odprawiani w terminalu A i tymczasowym terminalu T.

Rozbudowa terminalu B na lotnisku w Pyrzowicach zaczęła się we wrześniu 2019 roku. Co dzieje się tam zimą 2020? Oto najnowsze informacje z placu budowy. - Aktualnie otwarte są trzy fronty robót. Południowy, czyli rozbudowa terminalu o 17 metrów w stronę parkingu. Wewnętrzny, czyli przebudowa wschodniej części hali odlotów i północny, czyli budowa trzech zewnętrznych klatek schodowych - informuje Piotr Adamczyk, PR manager w Katowice Airport. Piotr Adamczyk regularnie relacjonuje i pokazuje postępy prac na Youtube, na kanale Katowice Airport. Ostatni vlog dotyczy stanu prac na koniec stycznia 2020. Z kolei firma Promus, wykonawca prac, podaje stan na 25 lutego. Oto, co dzieje się na lotnisku.

Rozbudowa terminalu B w Pyrzowicach. Co się tu dzieje zimą?

Remont prowadzi firma Promus z Rudy Śląskiej. A ludzie, którzy terminal B przebudowują, pracowali już przy remoncie terminalu A i budowie C. Lotnisko znają więc doskonale.
Od strony parkingu zimą 2020 powstaje wciąż nowa część obiektu o głębokości 17 metrów. Elewacja terminalu B zrówna się po rozbudowie z elewacją terminalu C. Konstrukcja stalowa zadaszonej części już stoi, kończy się na niej wylewanie nowych stropów - pamiętacie, że stary terminal B miał ogromną, wysoką na kilka pięter halę? Teraz będzie podzielony na piętra. Niebawem wykonawca przystąpi do montażu szklanej elewacji. Co ciekawe, dopiero kiedy nowa, zewnętrzna część terminala zostanie skończona i przeszklona, stara ściana zostanie rozebrana - dlatego wciąż widzicie ją na zdjęciach.
- W lutym trwa montaż fasady słupowo-ryglowej - jak wyjaśnia w filmiku na Youtube Jacek Kościelny z firmy Promus.

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

Wewnątrz, we wschodniej części hali odlotów, która jest wyłączona z użytkowania od jesieni 2019, prace koncentrują się na wzmacnianiu konstrukcji stalowej. W tej części będą nowe stropy. Tam, gdzie były ruchome schody (między piętrem ze sklepami i kafejkami a piętrem, gdzie były gate'y) też będzie strop. Trudno Wam to sobie wyobrazić? Można wrócić do wizualizacji.

Oto wizualizacje terminalu B w Pyrzowicach po rozbudowie

Tak wielkie zmiany, jak od strony parkingu, są też od strony płyty postojowej (północna część inwestycji). Tu powstają trzy zewnętrzne klatki schodowe, połączone z terminalem mostami (na wysokości piętra). Najbardziej zaawansowane są prace przy środkowej klatce. W każdej klatce będą windy. Przy każdej będą dwie bramki do boardingu. W sumie po rozbudowie gate'ów będzie 16 - wcześniej było 10. Klatki będą służyły wyłącznie do boardingu. Pasażerowie lądujący w Pyrzowicach, nawet gdy ich samolot zatrzyma się pod terminalem B, zostaną przewiezieni autobusem do terminalu C - przylotowego.

Zakończenie rozbudowy terminalu pasażerskiego B planowane jest w II kwartale 2021 roku. Latem 2020 zacznie się drugi, dotkliwy dla pasażerów etap remontu - terminal pasażerski B zostanie zamknięty. Podróżni obsługiwani będą w terminalu pasażerskim A oraz tymczasowym terminalu pasażerskim T. Na potrzeby tego obiektu zaadaptowany zostanie stary terminal cargo, tuż przy wjeździe.

Co zmieni się w terminalu B po rozbudowie?

  • Będzie więcej stanowisk odprawy i gate'ów
  • będzie nowy system transportu bagaży rejestrowanych
  • będzie więcej toalet
  • będzie nowa strefa sklepów wolnocłowych
  • salonik VIP będzie nowy i będzie mieć 350 mkw
  • Zniknie taras widokowy

Stanowiska odprawy biletowo-bagażowej w terminalu B mają zostać zaprojektowane w taki sposób, żeby były przyjazne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Będą niższe od tych obecnie stosowanych.
Nie będzie tu rękawów. Powodem jest fakt, że główni przewoźnicy w Pyrzowicach to tanie linie lotnicze, Wizz Air i Ryanair, a także linie czarterowe. Dla nich czas obsługi na stanowisku postojowym pomiędzy rejsami jest bardzo istotny. W przypadku Ryanaira to 25 min, a Wizz Aira 35 minut. Boarding podróżnych przez rękaw i deboarding trwa dłużej przy wykorzystaniu schodów. Na dodatek jeden rękaw to wydatek ok. 2 mln zł.

Przypomnijmy. Terminal B to najstarszy obecnie obecnie terminal na lotnisku w Pyrzowicach. Powstał w roku 2007. Latamy z niego do strefy Schengen. Ma przepustowość na poziomie 2 mln pasażerów rocznie. Po przebudowie przepustowość będzie dwa razy większa - 4 mln pasażerów rocznie. Starszy od niego teoretycznie terminal A przeszedł kilka lat temu gruntowny remont (wówczas wszystkie odloty, i do strefy Schengen, i poza nią, przejął właśnie terminal B), zaś w 2015 z drugiej strony B powstał terminal przylotowy C (B przestał być wówczas także terminalem przylotowym). Dziś widać, że terminal B mocno odbiega standardem od pozostałych terminali w Pyrzowicach. O remoncie mówi się od kilku lat, planowo miał zacząć się w 2018, ale ostatecznie przesunięto go na rok 2019 z racji organizacji w grudniu 2018 szczytu klimatycznego COP w Katowicach.

Prace przy terminalu idą szybko. Zobaczcie na zdjęciach, jak to wyglądało na koniec października 2019.

Terminal B w Pyrzowicach w remoncie, styczeń-luty 2020. Jedna z trzech nowych klatek schodowych

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Tak będzie się wchodzić do samolotu w Pyrzowicach. Remont te...

Celem przebudowy jest poprawa przepustowości budynku terminala, wyeliminowanie „wąskich gardeł", umożliwienie zwiększenia przepustowości do poziomu 1800 pasażerów na godzinę przy poziomie standardu obsługi pasażerów co najmniej C (Level of Service, liczonego wg wytycznych IATA) oraz integracja Terminali A, B, C w całość pod względem funkcjonalnym i architektonicznym. Przedsięwzięcie przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B Katowice Airport potrwa więc od września 2019 roku do końca pierwszej połowy 2021 roku. Głównym wykonawcą jest firma „Promus Ruda Śląska” Sp. z o.o.
Po rozbudowie terminalu pasażerskiego B powierzchnia obiektu wzrośnie o 40 proc.. Zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28, stanowisk kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8 i bramek do boardingu z 10 do 16. Po zakończeniu projektu łączna powierzchnia terminali pasażerskich wzrośnie z 29 tys. m kw. do 34 tys. m kw., a przepustowość z 6 do 8 mln pasażerów rocznie.

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zawierciok

Jak zobaczyłem remont zimą, to pomyślałem - fajnie wreszcie rękawy robią, szkoda że tylko 3, a tu się okazuje że to tylko mostki na poziom lotniska ;)

Może by wreszcie zrobili wjazd "kiss and fly" darmowy na lotnisko, bo przesada z płaceniem za podwózkę, zważywszy, że lotnisko na zadupiu i bez komunikacji publicznej praktycznie.

G
Gość

Nawet rękawów nie potrafią zbudować tak jak w Krakowie czy Gdańsku... My jesteśmy GZ Metropolia ?? Byliśmy i nadal jesteśmy zlepkiem miast i miasteczek z zaściankowa wizja przyszłości...

G
Gość

Co za ciule... W Krakowie i Gdansku mają rękawy i jakos nie przeszkadza to tanim liniom ?? Jeżeli w Pyrzowicach będzie idiotyczne tłumaczenie zamiast rękawów to powinni tych decydentów wylać na zbity... Co za wiocha a nie GZ Metropolia !!

Dodaj ogłoszenie