Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnowskie Góry: centrum przesiadkowe, trasy rowerowe i wypożyczalnia elektronicznych jednośladów!

materiał partnera
W Tarnowskich Górach powstanie centrum przesiadkowe typu „park&ride”
W Tarnowskich Górach powstanie centrum przesiadkowe typu „park&ride” mat.pras.
Trwa projektowanie systemu tras rowerowych oraz centrum przesiadkowego w Tarnowskich Górach. Prace budowlane ruszyć powinny w trzecim kwartale tego roku i potrwają 2 lata. Jednocześnie Tarnowskie Góry objęte zostały metropolitalnym projektem „Rower metropolitalny”, co oznacza, że mieście do 2022 roku powstaną wypożyczalnie elektronicznych rowerów publicznych.

Na liczącej 2,4 ha działce pomiędzy dworcem PKP a wiaduktem przy ul. Nakielskiej w Tarnowskich Górach powstanie centrum przesiadkowe typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych czy stanowiska „kiss&ride” z postojem do 1 minuty. W ramach inwestycji wybudowane zostanie także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, 6 miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania. Oprócz tego pojawi się setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych. Centrum będzie częścią budowy infrastruktury rowerowej przewidującej budowę w mieście blisko 30 km tras rowerowych.

Inwestycja warta jest ponad 57 mln zł. Możliwa będzie do zrealizowania dzięki 48 mln zł unijnego dofinansowania na zadanie pt. „Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej w mieście Tarnowskie Góry”. Resztę pieniędzy dołoży gmina.

Budowa 28,2 km infrastruktury rowerowej obejmie: budowę dróg dla rowerów o długości ok. 11,5 km, dróg dla rowerów i pieszych o łącznej długości ok. 6,2 km, pasów dla rowerów o łącznej długości ok. 1,5 km, odcinków istniejących jezdni ok. łącznej długości ok. 9,0 km (prowadzenie rowerów w ruchu ogólnym, w tym kontraruch) oraz budowę tunelu pieszo-rowerowego o łącznej długości ok. 146 m.

Projekt obejmie swoim zasięgiem następujące ulice: Częstochowską, Opatowicką, Sielankę, Janasa, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Litewską, Pyskowicką, wzdłuż torowiska kolejki wąskotorowej na odcinku od ulicy Parkowej do ulicy Cegielnianej, Nakielską, Częstochowską wraz z łącznikiem rowerowym łączącym ulicę Mościckiego z Łączną, Sienkiewicza, 9-Maja, Piłsudskiego, Bytomską, Legionów, Gliwicką, Bałtycką, rejon obwodnicy DK11 na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Bałtycką, rejon skrzyżowania ul. B. Śmiałego z ul. Młodości, Opolską. Centrum przesiadkowe zostanie skomunikowane z ulicą Oświęcimską.

Niejako równolegle realizowany będzie projekt stworzenia jednej z największych w Europie sieci wypożyczalni elektrycznych rowerów pod nazwą Rower Metropolitalny.
Wprowadzenie systemu ma na celu wypracowanie zmiany nawyków mobilności, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód.

Do pokonania odcinka pięciu kilometrów – biorąc pod uwagę podróż od drzwi do drzwi – nie ma szybszego środka transportu niż rower. To zdanie stanowi myśl przewodnią metropolitalnej polityki rowerowej, według której jednoślady mają służyć nie tyle rekreacji, co skutecznemu przemieszczaniu się pomiędzy domem, pracą czy szkołą. Rower to równorzędny środek transportu – tak samo jak samochód czy autobus.
Istotnym elementem Roweru Metropolitalnego będzie także fakt, że rowery wchodzące w jego skład mają mieć wspomaganie elektryczne. Słowo „wspomaganie” jest w tym kontekście o tyle istotne, że rower elektryczny wcale nie zwalnia użytkownika z obowiązku używania siły własnych mięśni. Pedałowanie na tego typu rowerze wciąż jest konieczne, zaś silnik stanowi jedynie asystę. Dzięki niemu rowerzysta jest w stanie pokonać większy dystans bez nadmiernego zmęczenia. Rowery elektryczne aktywizują również seniorów, dla których podróżowanie klasycznymi rowerami często jest zbyt wyczerpujące.

Utworzenie sieci wypożyczalni Roweru Metropolitalnego to jedno z działań strategicznych do 2022 roku. Wszelkie zmiany – również w nawykach mobilności – tarnogórscy urzędnicy rozpoczęli od siebie, przesiadając się w minionym roku na jednoślady otrzymane od Metropolii. 8 przekazanych urzędnikom rowerów elektrycznych znakomicie spełnia swoją funkcję. Rekordzistka przemierzyła na metropolitalnym rowerze już blisko 1000 km, natomiast łączny przebieg wszystkich 8 jednośladów to ponad 3300 km.

– Stworzenie zintegrowanej z innymi miastami Metropolii wypożyczalni rowerów w Tarnowskich Górach w ramach proponowanego projektu, a także wybudowanie przez miasto przy udziale środków UE dróg rowerowych, pomoże w promowaniu zrównoważonej mobilności miejskiej oraz roweru jako skutecznego, przyjaznego zdrowiu oraz równorzędnego środka transportu – mówi Piotr Korab, oficer rowerowy miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnowskiegory.naszemiasto.pl Nasze Miasto