reklama

Terminal B w Pyrzowicach w przebudowie i konstrukcja nowej hali. Zdjęcia wnętrza remontowanej części i z drona, jesień 2019

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Zaktualizowano 
Poznajecie? Tu czekaliśmy na swój lot i robiliśmy zakupy w sklepach bezcłowych. Dziura w stropie została po ruchomych schodach i windzie Karina Trojok
Piętro terminala jest wypatroszone, na zewnątrz stoi nowa konstrukcja przyszłego obiektu w docelowej wysokości: ponad 10 metrów. Na lotnisku w Pyrzowicach trwa rozbudowa terminala B. Koniec wysokiej hali i tarasu widokowego. W miejscu tarasu będzie piętrowy salonik VIP i restauracja. Powstaje już pierwszy na lotnisku trawelator. Zdjęcia z budowy 29.10.2019 z drona i wewnątrz przebudowywanej części.

Jesienią 2019 na budowie pracuje 60 osób. Maksymalnie będzie to 180 osób, ale dopiero w drugim etapie, czyli od września 2020 roku. To ludzie, którzy już pracowali przy remontach terminali A i C. Przebudowę prowadzi firma Promus.

Mimo że w środku, na parterze, wciąż działają punkty odprawy oraz bramki do kontroli bezpieczeństwa, na zewnątrz i na piętrze terminala (tam, gdzie były sklepy bezcłowe, taras widokowy, bank, kawiarnie i restauracje - zostało jedynie biuro LOT-u) trwają intensywne prace. W skrócie: nie ma niczego: wind, ruchomych schodów, schodów w ogóle, płytek na podłodze. Został beton i kable. Na zewnątrz zaś rośnie konstrukcja przyszłego rozbudowanego terminala, który będzie równy frontową częścią terminalom A i C - dotychczas był nieco w głębi. Na dodatek będzie połączony z terminalem C (stary terminal takiego połączenia wewnątrz nie miał).

- Obecnie montujemy konstrukcję stalową, wykonujemy prace rozbiórkowe wewnątrz, przezbroiliśmy obszar pod rozbudowę. Przygotowujemy się do pracy nad stropami na kondygnacji w części rozbudowywanej - opisuje Jacek Kościelny, menadżer kontraktu z firmy Promus, która prowadzi rozbudowę

.

Konstrukcja nowego terminala B ma już docelową wysokość.

  • 5,60 m to pierwsza kondygnacja
  • 10,01 m to II piętro
  • dach (jest na wysokości kilkunastu metrów)

Od strony parkingów widać także zarys fundamentów pod pierwszy trawelator, jaki będzie na lotnisku w Pyrzowicach. To ruchomy chodnik. Trawelatory w terminalu B bedą dwa, drugi będzie prowadził na piętro budynku.

Jeśli zaś stanęlibyście w miejscu, gdzie kiedyś był taras widokowy, zobaczylibyście fundamenty pod nowe klatki schodowe, prowadzące do samolotów. Przy trzech klatkach będzie mogło stać sześć samolotów. W miejscu, gdzie działał bank PKO, będzie sala konferencyjna na ok. 100 osób. Wejścia do terminalu od strony parkingu brak, w terminalu ustawiono też rusztowania na całej wysokości przeszklonej ściany. Co ciekawe, dopiero kiedy nowa, zewnętrzna część terminala zostanie skończona i przeszklona, stara ściana zostanie rozebrana - chodzi o to, by nie trzeba było wyłączać terminala z użytkowania na zbyt długo. Finał prac konstrukcyjnych - zimą. Istotną częścią przebudowy będzie wylewanie stropu między kondygnacjami - dziś terminal B w części ogólnodostępnej jest halą wysoką na kilka pięter, które zostaną podzielone na kondygnacje.

Przebudowa terminala B w Pyrzowicach. Jak będzie potem?

Nowa organizacja w terminalu będzie taka: na parterze będą stanowiska odprawy, a kontrola bezpieczeństwa - na piętrze. Windy będą w innym miejscu, niż dotychczas - po zachodniej stronie terminala. Rozbudowany terminal B będzie przypominać terminal A i C, zresztą projektował go ten sam architekt. Po rozbudowie powierzchnia obiektu wzrośnie o 40 proc. Zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28, stanowisk kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8 i bramek do boardingu z 10 do 16.

Kiedy zakończy się przebudowa na lotnisku

Przypomnijmy. Prace zaczęły się we wrześniu 2019, skończą latem 2021.
Terminal B to najstarszy obecnie obecnie terminal na lotnisku w Pyrzowicach. Powstał w roku 2007. Latamy z niego do strefy Schengen. Ma przepustowość na poziomie 2 mln pasażerów rocznie. Po przebudowie przepustowość będzie dwa razy większa - 4 mln pasażerów rocznie. Starszy od niego teoretycznie terminal A przeszedł kilka lat temu gruntowny remont (wówczas wszystkie odloty, i do strefy Schengen, i poza nią, przejął właśnie terminal B), zaś w 2015 z drugiej strony B powstał terminal przylotowy C (B przestał być wówczas także terminalem przylotowym). Dziś widać, że terminal B mocno odbiega standardem od pozostałych terminali w Pyrzowicach. O remoncie mówi się od kilku lat, planowo miał zacząć się w 2018, ale ostatecznie przesunięto go na rok 2019 z racji organizacji w grudniu 2018 szczytu klimatycznego COP w Katowicach.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3