Urodziny w Pyrzowicach. 30 lat temu powstała spółka GTL, która zarządza lotniskiem Katowice Airport. Zobaczcie zdjęcia z lat 90.

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

30 lat temu jedyny terminal na lotnisku w Pyrzowicach przypominał blaszak z niebieskimi daszkami, a latanie było tylko dla bogatych. Zresztą z Pyrzowic i tak nic nie latało. Było tu tylko wojsko. Na parkingu było miejsce dla 125 aut. 6 marca 1991 roku GTL przejął Katowice Airport. W 2021 roku mija 30. rocznica tego wydarzenia. Od lat 90. do 2021 było tu ponad 45 mln pasażerów. Zaszły tu wielkie zmiany. Archiwalne zdjęcia.

W sobotę 6 marca 2021 roku mija 30 lat od wpisania do rejestru handlowego Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, czyli firmy zarządzającej Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach (Katowice Airport).

Jak piszą przedstawiciele lotniska w urodzinowym komunikacie:

Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku ówczesne województwo katowickie zostało pozbawione komunikacji lotniczej. 28 października 1990 roku z Pyrzowic odleciał ostatni samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. Na lotnisku aktywne pozostało tylko Wojsko Polskie.

Infrastruktura do obsługi cywilnego ruchu lotniczego, którą GTL SA przejęło od P.P. „Porty Lotnicze” była niezwykle skromna. Składał się na nią niewielki terminal pasażerski o powierzchni 550 mkw, który od południa graniczył z parkingiem dla 125 pojazdów, a od północy z niewielką płytą postojową, na której jednocześnie mogły stać cztery samoloty wielkości Tu-134. W północno-wschodniej części lotniska znajdowała się, ciągle używana przez wojsko, druga płyta postojowa. Współużytkowana z armią droga startowa miała 2420 metrów długości.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

W początkowej fazie działalności zadaniem GTL SA było przejęcie od Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” zarządzania lotniskiem w Pyrzowicach i porozumienie się z Wojskiem Polskim. Cel ten udało się zrealizować i 6 maja 1994 roku GTL SA zaczęło zarządzać portem lotniczym w Pyrzowicach. A w 1994 z Pyrzowic skorzystało już 30 tys. podróżnych. Dla porównania - w 2019 - 4,8 mln.

- Od 1994 roku, czyli momentu kiedy spółka przejęła zarządzanie pyrzowickim lotniskiem, z jego siatki połączeń skorzystało 45,5 miliona pasażerów, obsłużono tu 240 tysięcy ton cargo lotniczego, a statki powietrzne wykonały 540 tysięcy startów i lądowań – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

Najnowsza historia lotniska w Pyrzowicach
Lotnisko w Pyrzowicach rozpędu nabrało w XXI wieku, choć istnieje - jako lotnisko cywilne - od lat 60. Pierwszy terminal o powierzchni 550 mkw powstał w 1969. Wybudowano drogi kołowania i płytę postojową.Pierwszy samolot pasażerski odlatuje 6 października 1966 r. To lot do Warszawy. W czasie PRL port obsługuje regularne linie krajowe oraz czarterowo zagraniczne (np. do Bułgarii). W 1990 r. dalsza działalność portu staje pod znakiem zapytania, gdy LOT zawiesza rejsy. Wznawia je po blisko dwóch latach przerwy. Ale nie sięgamy dziś tak daleko. Cofamy się w czasie do kolorowych i szalonych lat 90. XX wieku.

To były czasy, kiedy stał tu jeden, skromny terminal, na niewielkim parkingu z mnóstwem drzew parkowały nieliczne wysłużone maluchy, rzadziej ople i polonezy, a na płycie czekały samoloty LOT-u. Wszystkim zaś sterowano ze starej wieży. To były czasy, kiedy lotnisko dopiero czekało na swój najlepszy czas. Bo dopiero w 1992 zaczęło nim zarządzać GTL, a w 2004 wraz z wejściem linii Wizz Air zaczął się dynamiczny rozwój.

Tak pamiętają dawne czasy Internauci - pasażerowie
- Mój pierwszy lot do Warszawy, rok 1976, poczekalnia, dwa stoły i krzesła jak w barze mlecznym, lot tzw. Antkiem i poczęstunek landrynkami i prince polo... - wspomina na Facebooku internauta.

- Studencki do Warszawy w latach 70.: 92,50 zł - precyzuje inny.

- 50 lat temu leciałam z rodzicami do Koszalina, to było prawie jak puste pole z jednym barakiem, teraz nowoczesny, jasny, czysty, dużo ładniejszy od lotniska Beauvais pod Paryżem - wspomina internautka.

- W latach 80. co piątek przylatywał tam Gierek w Warszawy, a później jechał do Ustronia - pisze inny.

- Byłem jako kilkulatek. Pamiętam, że mały budek, kilku ludzi obsługi i samolot na ok. 60 osób - przypomina sobie kolejny internauta.

Lotnisko w Pyrzowicach powstało na bazie lotniska wojskowego. Po stronie Mierzęcic w latach 90. wciąż stacjonowało wojsko. Była też wojskowa baza paliw.
- W czasach sprzed A1 i S1, trzeba było kluczyć po okolicznych małych miejscowościach, jak Siemonia czy Myszkowice, to też miało swój urok - wspomina ktoś inny.

- Dzisiaj Katowice Airport to dwa nowoczesne obiekty, które składają się na tętniącą życiem bazę do obsługi technicznej samolotów - mówi Artur Tomasik, prezes GTL. - Podobnie było z infrastrukturą liniową, czyli drogą startową, drogami kołowania i płytami postojowymi. Wielkim wysiłkiem inwestycyjny ta część lotniska powstała właściwie na nowo, a do tego została znacząco rozbudowana. Dzisiaj powierzchnia całego pola ruchu naziemnego to ponad 80 hektarów, a jego sercem jest oddana do użytku w 2015 roku nowa droga startowa o długości 3 200 metrów. Przez trzy dekady GTL SA doprowadziło port do pozycji jednego z największych regionalnych lotnisk w kraju. W Katowice Airport bazy mają dwie duże linie niskokosztowe Wizz Air i Ryanaira. Dużą bazę prowadzi tutaj także polski przewoźnik czarterowych Enter Air. Pyrzowice wyróżniają się tym, że są krajowym liderem w segmencie czarterów oraz regionalny w obsłudze cargo lotniczego.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie