Choć mówi się, że gminą albo powiatem rządzą burmistrzowie i radni, tak naprawdę rękę na pulsie trzymają zwykli urzędnicy. Całe ich armie możemy spotkać w urzędach w całym powiecie będzińskim. Na pewno niejednego z nas interesuje, ile zarabia przeciętny urzędnik i jak wielu pracowników magistratu obsługuje gminne i powiatowe urzędy.
W będzińskim starostwie powiatowym pracuje 157 urzędników. Od kilku lat liczba pracowników utrzymuje się na podobnym poziomie. Z kolei płacowe widełki rozciągają się tam od 2 tys. zł do około 5 tys. zł brutto.
Liczba pracowników będzińskiego Urzędu Miejskiego wynosi obecnie 173 osoby. Przeciętny urzędnik zarabia tam od 1,35 tys zł do 3,6 tys. zł brutto.
- W związku ze wzrostem zadań samorządu, liczba pracowników nie może ulec zmniejszeniu, a powinna raczej wzrosnąć. Braki kadrowe uzupełniane są przez stażystów, finansowanych przez Powiatowy Urząd Pracy przez pracowników interwencyjnych, których płace są dofinansowywane z różnego rodzaju projektów - mówi Marzena Karolczyk, rzeczniczka UM w Będzinie.
W Czeladzi liczba urzędników też utrzymuje się na stałym poziomie.
- W 2002 roku było 135 czeladzkich urzędników. W tym roku jest ich 137. Przez te wszystkie lata nasz UM przechodził reorganizację związaną z dostosowaniem do obecnych potrzeb, celów i zadań - mówi Wojciech Maćkowski, rzecznik UM w Czeladzi. Wysokość zarobków czeladzkich urzędników zależy od zajmowanego stanowiska.
- Kierownicy wydziałów UM otrzymują około 4,5 tys. zł brutto, zależnie od stażu, dodatku funkcyjnego itp. Średni zarobek pracowników niższego szczebla to około 2,5 tys. zł brutto - dodaje Maćkowski.
Urząd Miasta i Gminy Siewierz mieści się w jednym budynku przy ul. Żwirki i Wigury. Tamtejszy samorząd zatrudnia obecnie 55 urzędników. - Coraz większa ilość inwestycji i innych działań powoduje, że liczba pracowników nie zmniejsza się - tłumaczy Grzegorz Podlejski, rzecznik UMiG Siewerz.
W Wojkowicach jest 58 urzędników. Tam też średnie zarobki brutto zależą od zajmowanego stanowiska. Naczelnicy dostają np. ponad 3 tys. zł., inspektorzy 2,6 tys. zł, podinspektorzy, referenci i obsługa urzędu zarabiają w granicach 2 tys. zł. Gmina Sławków zatrudnia 62 pracowników. Wynagrodzenie urzędnika waha się w granicach od około 1,5 tys. zł do ponad 8 tys. zł. W Psarach, Mierzęcicach i Bobrownikach pracuje po około 25-30 urzędników.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?