Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Tarnowskich Górach w życie weszła uchwała reklamowa. Co to oznacza?

OPRAC.:
Szymon Bijak
Szymon Bijak
Pod koniec lipca tego roku w Tarnowskich Górach weszła w życie tzw. uchwała reklamowa.
Pod koniec lipca tego roku w Tarnowskich Górach weszła w życie tzw. uchwała reklamowa. UM Tarnowskie Góry
W Tarnowskich Górach zaczęła obowiązywać uchwała reklamowa. To oznacza, że od końca lipca tego roku wszelkie nowe nośniki, banery, urządzenia, szyldy i inne formy reklamy zewnętrznej muszą być instalowane zgodnie z nowymi zasadami, które obowiązują na terenie miasta.

Pod koniec czerwca tego roku radni miejscy przyjęli tzw. uchwałę reklamową (poparło ją 16 osób, jedna była przeciw, a pięć wstrzymało się od głosu). - Celem jest uporządkowanie przestrzeni publicznej – powiedział Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór. Miesiąc później weszła ona natomiast w życie.

W Tarnowskich Górach obowiązuje już uchwała reklamowa

Przypomnijmy, że prace nad uchwałą zostały poprzedzone przeprowadzeniem ankiety publicznej jesienią 2017 roku. Zebrano wówczas ponad 800 odpowiedzi ze strony mieszkańców Tarnowskich Gór. Odczucia były jasne: największym problemem jest ilość i jakość reklamy zewnętrznej w zabytkowym centrum miasta, a także przy drogach krajowych (chodziło głównie o rejony skrzyżowań).

Uchwała reklamowa obejmuje teren całej gminy i dzieli ją na kilka różniących się obszarów. Oto one:

  • obszar I - obejmujący rejon centrum miasta, które jest wpisane do rejestru zabytków,
  • obszar II – obejmujący tereny o wartościach kulturowych w śródmieściu oraz w dzielnicach położonych poza obwodnicą miasta,
  • obszar III – obejmujący tereny z dominacją zabudowy mieszkaniowo-usługowej,
  • obszar IVa i IVb – obejmujący tereny obiektów handlowych (powyżej 2000 metrów kwadratowych) i stacje paliw,
  • obszar V – obejmujący tereny z dominacją zabudowy produkcyjno-usługowej,
  • obszar VI – obejmujący tereny z dominacją zabudowy wielorodzinnej,
  • obszar VII – obejmujący tereny związane z ochroną krajobrazu przyrodniczego, kulturowego i tereny leśne.

Najbardziej restrykcyjne w kwestii reklam są pierwsze dwa obszary - tak jak zostało to wyżej wspomniane, dotyczą one zabytkowego śródmieścia i innych terenów, które charakteryzują się walorami zabytkowymi (np. Park Miejski, Park Repecki, Pałac i Park w Rybnej).

W zabytkowym centrum Tarnowskich Gór zostały wprowadzone przepisy nie tylko ograniczające wielkość i ilość reklam i szyldów, ale także te, które dotyczą zasad kompozycyjnych i kolorystycznych. Dzięki temu zostaną dopasowane do historycznej architektury i nie będą jej szpecić.

Obszarem z zakazem sytuowania reklam jest również ten siódmy. Natomiast pozostałe sektory, pod względem restrykcyjnym, kształtują się już bardziej liberalnie.

Wiadomo także, że w wyjątkowy sposób potraktowane zostaną pasy wzdłuż dróg krajowych, wojewódzkiej DW908 i jednej z dróg powiatowych (ul. Wyszyńskiego i Pyskowicka), a zwłaszcza ich skrzyżowania. Jak zapowiada Urząd Miejski w Tarnowskich Górach, w tych miejscach nastąpi radykalne ograniczenie reklam zewnętrznych.

Właścicieli reklam obejmie dwuletni okres dostosowawczy do obowiązujących zasad.

- Po tym terminie reklamy nie spełniające wymogów będą „ścigane” przez urzędników. Inicjatorzy przedsięwzięcia mają nadzieję, że funkcjonowanie uchwały ograniczy chaos reklamowy w niektórych miejscach, zwłaszcza w tych wskazanych w 2017 roku przez mieszkańców w internetowej ankiecie - dodają przedstawiciele UM

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnowskiegory.naszemiasto.pl Nasze Miasto