Celem projektu jest poprawa funkcjonowania ucznia w szkole i w otaczającym go świecie w zakresie wyrażania emocji i odnajdywania się w grupie.
- Z badań i obserwacji pedagogów szkolnych wynika, że uczniowie po pandemii funkcjonują inaczej niż dotychczas. Są bardziej zamknięci w sobie, mają trudności z nawiązaniem relacji z rówieśnikami i nauczycielami – mówi Alina Lipowska, pedagog szkolny.
Projekt „Sztuka radzenia sobie z emocjami fundamentem szczęśliwego życia”, który realizowany jest w szkole uwzględnia zajęcia na temat skutecznej komunikacji, inteligencji emocjonalnej i motywacji. Jego celem jest stworzenie możliwości popracowania nad tymi kompetencjami, aby uczniowie ZSOT byli świadomi swoich osobistych predyspozycji i możliwości, aby potrafili wyznaczać własne cele życiowe i odnaleźć własne miejsce w grupie i społeczeństwie.
Przez kilka ostatnich tygodni roku szkolnego uczniowie ZSOT uczestniczyli w licznych zajęciach pedagogicznych koordynowanych przez szkolnych pedagogów – Alinę Lipowską i Mariolę Strzodę. Efekty zajęć okazały się budujące, dlatego działania będą kontynuowane we wrześniu 2022 r. w nowo przyjętych do szkoły klasach pierwszych.
Równolegle w ZSOT przez kilka ostatnich miesięcy tego roku szkolnego odbywał się projekt, na który składał się cykl zajęć psychologicznych prowadzonych przez współpracującego ze szkołą Sebastiana Ciszewskiego – trenera interpersonalnego i coacha - właściciela firmy Brando Group. Pod hasłem „Rozumieć siebie i innych - niezbędnik człowieka sukcesu” odbywały się warsztaty dla nauczycieli i uczniów. Długoterminowy projekt miał na celu zwiększenie świadomości uczniów w zakresie znaczenia rozwijania kompetencji miękkich tj. asertywność, komunikatywność, odporność na stres, praca w zespole, motywacja i rozwijania tych kompetencji w działaniu.
W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w jednej wybranej przez siebie ścieżce tematycznej:
· Efektywna komunikacja - budowanie wizerunku,
· Skuteczna motywacja i realizacja celów,
· Budowanie poczucia wartości i inteligencja emocjonalna.
Każdy z uczestników sam wybierał interesującą go ścieżkę tematyczną. Grupy warsztatowe składały się z osób reprezentujących różne typy szkół (klasy liceum ogólnokształcącego wchodzącego w skład ZSOT i technikum), różne poziomy kształcenia (klasy 2 i 3 ). Wartością dodaną zajęć dla młodzieży było poznawanie nowych koleżanek i kolegów, przełamywanie barier, realizowanie zadań we współpracy z nowo poznanymi osobami.
- Wyjątkowość tego projektu polega z jednej strony na podjęciu tematów elementarnych dla budowania dobrostanu osobistego człowieku i konstruktywnego wspierania w tym procesie innych ludzi a z drugiej strony na pomyśle, w którym kluczowa była wolność wyboru tematu, odpowiedzialność młodzieży za swoje potrzeby i interaktywność. Realizacja projektu pokazała nam, że
można, trzeba i warto stwarzać młodzieży kolejne tego rodzaju sytuacje edukacyjne – mówi Sebastian Ciszewski.
Dobry klimat w szkole sprzyja osiąganiu sukcesów i radzeniu sobie z wszystkimi trudnościami. Troska o dobrostan uczniów i pracowników wiąże się jednak z poszukiwaniem rozwiązań i pozyskiwaniem środków na realizację zadań psychologiczno-pedagogicznych. Warto podjąć takie wyzwanie.
NATO na Ukrainie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?