Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Debata seniorów z Policją. Zobacz jej wyniki

Krzysztof Ostapowicz
Krzysztof Ostapowicz
Śląska Policja
Policjanci z tarnogórskiej komendy z myślą o bezpieczeństwie seniorów spotkali się ze słuchaczami Koła Seniorów przy Parafii w Bobrownikach Śląskich. Tematem spotkania było szeroko pojęte bezpieczeństwo osób starszych. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać praktycznych porad na temat bezpieczeństwa seniorów w domu oraz jak zachować się wobec osób, które próbują ich oszukać.

W Kole Seniora przy Parafii w Bobrownikach Śląskich odbyła się debata. W spotkaniu z seniorami wziął udział Naczelnik Wydziału Prewencji kom. Piotr Skolik, policyjny profilaktyk st. asp. Małgorzata Bednarska, dzielnicowy asp. szt. Sławomir Radwan oraz policjant wydziału kryminalnego. Spotkanie poświęcone było bezpieczeństwu seniorów w ruchu drogowym, a także omówiono zagrożenia i niebezpieczne sytuacji, na jakie narażone są osoby starsze w codziennym życiu. Podczas debaty policjanci m.in. wyjaśnili zasady działania aplikacji „Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz „Moja Komenda", ich obsługę oraz możliwości wykorzystania. W dalszej części spotkania policjanci zwracali uwagę seniorów na rozmaite oszustwa, których ofiarą może paść każdy z nich. Nie zabrakło instrukcji, jak zdemaskować oszusta, oraz jak zachować się w przypadku trudnej sytuacji. Mundurowi, opisując różne formy przestępstw, zwrócili uwagę na tzw. oszustwo metodą "na wnuczka", czy „na policjanta”. Policjant Wydziału Kryminalnego przytoczył najpopularniejsze metody, którymi posługują się oszuści oraz przekazał garść statystyk.

Bezpieczeństwo seniorów w miejscu zamieszkania
Przebywając w domu czy mieszkaniu, nigdy nie możesz przyjmować założenia, że jesteś w nim w pełni bezpieczny. Pamiętaj, że niektórzy przestępcy działają w ciągu dnia i do realizacji swoich zamiarów potrzebują domowników w ich miejscu zamieszkania. Podstawą ich działania jest podanie fałszywego celu przybycia, czy też podszywanie się za przedstawicieli różnorakich instytucji, urzędów lub firm, administracji czy nawet za krewnych lub osoby z nimi związane. Po uśpieniu czujności, czy wykorzystaniu nieuwagi domownika, wyłudzają od niego pieniądze albo dokonują kradzieży cennych przedmiotów, dokumentów czy oszczędności.

W celu ustrzeżenia się przed podanymi sytuacjami zachowaj szczególną ostrożność i pamiętaj o przestrzeganiu poniższych zaleceń:

Drzwi wejściowe zawsze zamykaj na zamki, po zmroku warto zasłaniać zasłony w oknach – strzec swojej prywatności, teren przy domu powinien być oświetlony, a krzewy i drzewa odpowiednio przycięte tak, aby nie ograniczały widoczności;
nie otwieraj drzwi bez upewnienia się kto i po co przyszedł – najlepiej sprawdź przez wizjer i zapytaj o to przez zamknięte drzwi. Osobę podającą się za przedstawiciela administracji osiedla, elektrowni, gazowni czy jakiegokolwiek urzędu zawsze możesz sprawdzić, prosząc o okazanie legitymacji służbowej, a jeżeli masz wątpliwości do jej autentyczności, możesz telefonicznie (bez otwierania drzwi) sprawdzić w danej instytucji, czy była ona do Ciebie skierowana;
jeśli musisz kogoś wpuścić, to nigdy nie zostawiaj tej osoby samej ani na chwilę, najlepiej, żeby wtedy w domu było obecny ktoś z rodziny, znajomy czy sąsiad;
w ganku, przedpokoju czy innym miejscu, gdzie zazwyczaj witasz obce osoby, nie pozostawiaj rzeczy cennych, takich jak: torebka, portfel, kluczyki od samochodu, klucze do mieszkania, saszetka z dokumentami;
przechowując w domu oszczędności, czy inne cenne przedmioty, schowaj je w miejscu znanym tylko Tobie, niestandardowym;
z uwagi na różne, nieprzewidziane sytuacje, jakie mogą wydarzyć się w nocy, w pobliżu łóżka trzymaj niezbędne leki, latarkę i telefon komórkowy.
Oprócz przestrzegania powyższych zasad bardzo ważną rolę odgrywają dobre relacje międzysąsiedzkie. Dlatego nie irytuj się, kiedy sąsiad otwiera drzwi i sprawdza, co się dzieje na korytarzu. Sam też zainteresuje się obcymi osobami, znajdującymi się na klatce schodowej, czy w pobliżu Twojej posesji, zapytaj je, kogo szukają i „w czy można im pomóc”. Otoczenie wrażliwe na obecność osób obcych utrudnia działanie przestępcom.

Bezpieczny konsument
Seniorzy jako grupa konsumentów, która z uwagi na swoją ufność, a czasami także problemy z oceną wartości danej oferty, narażona jest na nieuczciwe działania niektórych handlowców, czy usługodawców. Wielu miało do czynienia ze sprzedażą bezpośrednią, której istotą jest osobisty kontakt sprzedawcy z potencjalnym klientem, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej, w naszym domu, na ulicy lub podczas prezentacji organizowanej w miejscach wybranych przez sprzedającego. Więc jeśli ktoś przyszedł do Twojego domu z jakąś ofertą lub zostałeś zaproszony na prezentację, czy pokaz, postępuj zgodnie z następującymi wskazówkami, aby ograniczyć do minim ryzyko stania się ofiarą „naciągacza”, czy nawet oszusta:

  • jeśli wizyta była wcześniej zapowiedziana lub korzystasz z zaproszenia do udziału w prezentacji, czy pokazie, przygotuj się do tego – notatnik, czy zeszyt i długopis mogą być bardzo pomocne przy analizie proponowanej oferty, dobrym rozwiązaniem jest zapisywanie przekazywanych przez handlowca informacji dotyczących ceny, dodatkowych usług wpisanych do umowy, okresu jej obowiązywania, opłat czy warunków jej rozwiązania;
    poproś handlowca o dokument zawierający jego dane oraz o dane firmy, którą reprezentuje, odnotuj te informacje – uczciwy handlowiec nie odmówi Ci ich podania;
  • nie podpisuj żadnych dokumentów bez dokładnie zapoznania się z ich treścią, w razie wątpliwości, nie bój się zadawać pytań dotyczących w szczególności niezrozumiałych zapisów, licznych odnośników, czy tych części umowy, które zapisane zostały „małym drukiem”;
  • nie postępuj pochopnie, pośpiech jest złym doradcą, nie ulegaj pokusie prezentów i promocji, daj sobie czas na przeanalizowanie oferty i przedyskutowanie jej z kimś zaufanym, poproś wnuki lub dzieci o sprawdzenie w internecie cen podobnych produktów, opinii o produkcie i firmie go oferującej, porównaj zapisy umowy z informacjami przekazywanymi przez handlowca, które wcześniej zapisałeś;
  • nieuczciwy handlowiec będzie na Tobie wywierał presję, abyś jak najszybciej podpisał umowę, argumentując to w różny sposób, np. wyjątkową i ograniczoną czasowo okazją, zmianą przepisów, planowanym wzrostem cen, ryzykiem wstrzymania dostaw energii czy gazu, a także aktualizacją umowy ze względu na zamiany taryf, czy nazwę sprzedawcy;
  • jeśli zdecydujesz się na ofertę i podpiszesz umowę, jeden jej egzemplarz zawierający: datę jej zawarcia, cenę, okres obowiązywania, podpisy obu stron, pełną nazwę firmy z adresem siedziby oraz wzór odstąpienia od umowy, handlowiec powinien ci przekazać;
    w przypadku pojawienia się problemów po podpisaniu umowy, skorzystaj z pomocy Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta lub Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej – pamiętaj, że liczy się czas i im szybciej podejmiemy działania, tym lepiej dla nas. Poproś osoby nam bliskie: dzieci, wnuki, czy znajomych o pomoc w wybrnięciu z zaistniałej sytuacji.

Jeżeli zawarłeś umowę poza lokalem sprzedaży np.:

[*]osobiście w domu, czy na prezentacji,
[*]w trakcie telefonicznej rozmowy z konsultantem,
[*]elektronicznie poprzez e-mail lub formularz na stronie internetowej,
[*]korespondencyjnie przy wykorzystaniu tradycyjnego listu
[/lista]

to pamiętaj!:

masz 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i bez ponoszenia żadnych kos

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnowskiegory.naszemiasto.pl Nasze Miasto