Frankońskie i śląskie tradycje, kultura, tańce oraz kuchnia. Polsko-niemiecka wymiana uczniów Staszica

J.Skutela, K. Arendarska, M.Kot
Grupa uczniów z II Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Tarnowskich Górach wzięła udział w polsko-niemieckiej wymianie młodzieży. Tarnogórzanie spędzili blisko tydzień we Frankonii, poznając kulturę, kuchnię i tańce tego regionu. Był to drugi etap wymiany i rewizyta, ponieważ w ubiegłym roku to młodzież z Niemiec odwiedziła Miasto Gwarków.

Uczniowie Staszica na polsko-niemieckiej wymianie młodzieży

Na wyjazd do Niemiec wybraliśmy się na początku miesiąca. W Niemczech gościliśmy od 3 do 7 czerwca. Była to kontynuacja polsko-niemieckiej wymiany, dofinansowanej przez organizację Deutsch-Polnisches Jugendwerk (Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży).

Podczas wymiany spędziliśmy blisko tydzień z gospodarzami w Eckental, smakując tradycyjnych frankońskich potraw, ucząc się niemieckich tańców regionalnych, zwiedzając bawarskie miasta, Norymbergę i Monachium, a także dzieląc się kulturą śląską. Wszystko odbywało pod opieką wspaniałych nauczycieli i dyrekcji Gimnazjum w Eckental: pana Burkarda Eichelsbacher, pani Simone Kettl oraz pana Marcela Estermann. Oczywiście nie wolno zapomnieć o paniach Barbarze Herman i Bożenie Czajce, które nad nami czuwały.

Frankońskie i śląskie tradycje, kultura, tańce oraz kuchnia....

Chemia, biologia, a przede wszystkim język

W pierwszych dniach pobytu razem ze swoimi rówieśnikami z Niemiec chodziliśmy na zajęcia lekcyjne prowadzone w języku niemieckim. W ten sposób poszerzaliśmy wiedzę z zakresu chemii, biologii, a przede wszystkim języka. Spotkaliśmy się też z burmistrz Eckental, panią Lisą Dölle, która bardzo gościnnie i życzliwie przyjęła całą naszą grupę z polski, opowiadając o historii, rozwoju i specyfice pracy organów urzędowych.

Kolejnym ciekawym i rozwijającym aspektem wyjazdu były warsztaty kulinarne, podczas których zaprezentowaliśmy tradycyjną kuchnię śląską. Z wielkim zaangażowaniem i sercem, w pocie czoła przygotowaliśmy żurek i kluski z sosem. Wbrew obawom, że gdzie kucharek sześć, jako że każdy miał nieco odmienne zdanie na temat perfekcyjnych przepisów, udało nam się przygotować bardzo smaczne potrawy. Gospodarze mieli szansę spróbować polskich przysmaków, np. chleba ze smalcem i ogórkiem kiszonym oraz śląskiego kołocza, przywiezionego z Tarnowskich Gór. Po wyczerpującym dniu przyszedł czas na chwilę relaksu z goszczącymi nas rodzinami. W tym czasie to mieszkańcy Eckental stali się przewodnikami po regionalnej kuchni i kulturze Frankonii.

Norymberga, Monachium i tradycyjny polonez

W środę niemieccy gospodarze zaprezentowali nam słoneczną Norymbergę, oprowadzając tarnogórską grupę po ulicach miasta i wspólnie zwiedzając Centrum Dokumentacji NSDAP. Później spędziliśmy miłe chwile pod parasolkami na miejskiej plaży. Wieczór upłynął wszystkim w bardzo wesołej i przyjacielskiej atmosferze.

Kolejny upalny dzień wymiany upłynął nam na zwiedzaniu Monachium, w którym odwiedzili Katedrę Najświętszej Maryi Panny, zobaczyli też piękny Ratusz Miejski i spacerowaliśmy główną ulicą handlową oraz innymi uroczymi uliczkami w centrum miasta. Zwieńczeniem wycieczki był wspólny obiad w tradycyjnej niemieckiej restauracji Hofbrauhaus, w której każdy mógł skosztować specjałów kuchni bawarskiej.

Momentem kulminacyjnym ostatniego wieczoru stał się polsko-niemiecki koncert na którym przedstawiliśmy uczniom i ich rodzinom kulturę śląską, a więc język, kuchnię czy tradycyjny śląski strój. Nie mogło również zabraknąć tańców! Po części oficjalnej przyszła pora na zaproszenie wszystkich do wspólnego poloneza oraz ludowych tańców niemieckich. Zakończeniem tego pięknego wieczoru był koncert jazzowy przygotowany przez uczniów z Eckental. Zabawa trwała do białego rana!.

Górski spacer i pożegnanie pełne łez

W piątek, czyli w ostatni dzień wyjazdu wszyscy uczestnicy projektu udali się na spacer do górskiego źródła Lillach. Po przyjemnym marszu ostatnie wspólne chwile spędziliśmy na lodach.

Popołudniu przyszedł czas na pełne łez pożegnanie. Wszyscy zostaliśmy po raz ostatni wyściskani przez swoich niemieckich przyjaciół i udaliśmy się w drogę powrotną do Tarnowskich Gór. Być może było to ich nasze ostatnie spotkanie, ponieważ wyjazd zakończył dwuetapową wymianę polsko-niemiecką. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku to uczniowie z gimnazjum w Eckental poznali nasze srebrne miasto. Niemniej jednak, współpraca będzie prawdopodobnie kontynuowana z kolejnymi rocznikami szkół.

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.