Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, zarządca portu lotniczego Katowice-Airport, podał statystyki za 2013 rok Pyrzowic. Wynika z nich, że minione 12 miesięcy nie były najlepsze. Lotnisko zanotowało spadek ruchu pasażerskiego.
Wynik 2 mln 544 tys. 198 obsłużonych pasażerów w Pyrzowicach nie wydaje się aż tak zły z punktu widzenia pierwszych siedmiu miesięcy ubiegłego roku. W tym czasie bowiem nasze lotnisko notowało co miesiąc spadki ruchu pasażerskiego. Dopiero od sierpnia w Pyrzowicach zaczęto odrabiać straty. Jednak się nie udało pobić kolejnego rekordu.
2 mln 544 tys. 198 pasażerów to o 6 tys. 650 mniej niż w roku 2012. Okazało się bowiem, że największy spadek Katowice-Airport zanotowały na połączeniach czarterowych (mniej obsłużonych pasażerów o 2 proc., czyli 17 tys. 450), które są motorem napędowym śląskiego portu. Statystyki Pyrzowic miały ratować połączenia regularne. Chociaż w ubiegłym roku zniknęły z rozkładu połączenia PLL LOT do Monachium, Wizz Air do Cork i Eurolotu do Gdańska, to tzw. tani przewoźnicy uruchomili wiele regularnych połączeń sezonowych. Z Wizz Air mogliśmy latać do norweskiego Bergen, włoskiego Neapolu, stolicy Izraela Tel-Awiwu, gruzińskiego Kutaisi, cypryjskiej Larnaki (sezonowe lato 2013), a od grudnia do francuskiego Grenoble. Ryanair uruchomił połączenia do szkockiego Edynburga, kreteńskiej Chanii, hiszpańskich Barcelony-Girony oraz Alicante.
Ze statystyk za 2013 rok Pyrzowic wynika, że mniej też było wszystkich operacji lotniczych, czyli startów i wylotów. W całym ubiegłym roku było ich 28 tys. 990, zaś w 2012 roku przekroczyły one poziom 30 tys. Jeszcze nie są znane statystyki dotyczące przewozu cargo w Pyrzowicach. Nie podsumowano jeszcze grudnia. Niemniej tutaj też można spodziewać się wyniku porównywalnego z poprzednim rokiem. Przez 11 miesięcy 2013 roku przez nasze lotnisko przewieziono 9 tys. 676 ton cargo. Aby pobić wynik z 2012 roku brakuje 870 ton.
W GTL statystykami aż tak się nie przejmują.– Spadek liczby obsłużonych pasażerów był nieznaczny i właściwie można powiedzieć, że był na takim samym poziomie, jak w całym 2012 roku – uspokaja Piotr Adamczyk z działu komunikacji i promocji GTL.
Spadek liczby obsłużonych pasażerów w Pyrzowicach wprawdzie jest symboliczny, ale nasz główny konkurent, czyli Kraków-Airport, zanotował wzrost o 6 proc., co dało małopolskiemu portowi w 2013 roku 3 mln 647 tys. 616 odprawionych pasażerów.
Niemniej rok 2013 był dla Katowice-Airport również okresem wielkich inwestycji. Na dobre rozpoczęła się bowiem budowa nowego, dłuższego pasa startowego. Będzie miał 3200 metrów, czyli o 400 więcej niż aktualny. Nowa droga będzie też wyposażona w jeszcze lepszy system nawigacyjny ILS. Jednak na efekty tej inwestycji będziemy musieli poczekać do 2015 roku, kiedy prace się zakończą. W jednym z terminali w Pyrzowicach jest także modernizowana bagażownia. W lipcu w Katowice-Airport oddano do użytku również nowe płyty postojowe o powierzchni ponad 110 tys. m kw. zmieści się kilkanaście samolotów różnych typów. Jednak Kraków też rozbudowuje płyty postojowe.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?