Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnowskie Góry na rowerze. Gdzie powstaną nowe trasy? Jakie inwestycje w planach ma miasto?

oprac. MOKR
Mieszkańcy Tarnowskich Gór chcą, aby w mieście powstawało jak najwięcej tras rowerowych
Mieszkańcy Tarnowskich Gór chcą, aby w mieście powstawało jak najwięcej tras rowerowych Fot. 123RF
Sieć rowerowych dróg w Tarnowskich Górach z końcem tego roku obejmować będzie całe miasto. 30 km dróg dla tych, którzy chcą dojechać na zakupy, do parku miejskiego, szkoły, biblioteki, ale też dla turystów jadących do obiektów UNESCO – Sztolni Czarnego Pstrąga i Kopalni Zabytkowej, sfinansowano z funduszy unijnych.

Tarnowskie Góry mają wszelkie cechy miasta 15-minutowego. W zasięgu spaceru, jazdy rowerem, hulajnogą można znaleźć wszystkie potrzebne do życia placówki, instytucje: sklepy, urząd, placówki kultury, szkoły itd. By ułatwić ten przejazd rowerem, w zeszłym roku w mieście rozpoczęła się budowa sieci dróg rowerowych (prace z dokumentacją, zdobywanie funduszy – oczywiście kilka lat wcześniej).
W tym roku prace mają się zakończyć. Koszt: ok. 60 mln, z czego ok. 50 mln to fundusze unijne.

Widok na Kunszt

Centralnym punktem sieci dróg będzie tzw. centrum przesiadkowe przy stacji kolejowej i dworcu autobusowym (200 miejsc parkingowych dla aut, 100 dla rowerów, stacje ładowania dla elektryków). Stąd trasy rowerowe będą rozchodzić się we wszystkich kierunkach wzdłuż głównych ulic: Nakielskiej, Sienkiewicza, Częstochowskiej, Piłsudskiego i Bytomskiej, Sobieskiego, Opolskiej, Opatowickiej, Gliwickiej, Wyszyńskiego…

Aby umożliwić rowerzystom wygodny zjazd z wiaduktu na Nakielskiej, zbudowana będzie rampa, a pod samym wiaduktem – przejazd dla rowerów w stronę Hali i ulicy Piłsudskiego. Powstaje też tunel rowerowy pod węzłem kolejowym umożliwiający bezkolizyjny przejazd pod torami kolejowymi równolegle do ul. Częstochowskiej.

Zupełnie nowa droga rowerowa powstaje wzdłuż wąskotorówki. To będzie hit widokowy i rekreacyjny! Trasa prowadzić będzie z centrum Tarnowskich Gór do parku Piny, dalej do parku Kunszt, gdzie połączy się z rowerowym szlakiem gwarków i wśród malowniczych pofałdowanych pól pozwoli dotrzeć do Kopalni Srebra, Hołdy Popłuczkowej i Rezerwatu Segiet na pograniczu Tarnowskich Gór i Bytomia. Będzie to odcinek jednej z planowanych tras wojewódzkich, która w przyszłości połączy miasto z Bytomiem, Chorzowem i Katowicami, a na północ z Lublińcem.

Rowery są wszędzie

Uzupełnieniem twardych inwestycji rowerowych są zmiany w organizacji ruchu, szczególnie w ścisłym centrum miasta. W obrębie starówki, trochę na wzór krakowski, powstała strefa pieszo-rowerowa.
Rynek i ul. Krakowska, główny miejski deptak prowadzący do Rynku, zostały zamknięte dla samochodów, ale otwarte dla rowerów, wprowadzony został tzw. kontraruch, czyli tam, gdzie samochody jadą w jednym kierunku, rowery mogą też w przeciwnym.

Dlaczego? Bo chcieli i chcą tego mieszkańcy. Ponad 1000 osób wzięło udział w ankiecie UM i ponad 90 proc z nich jako pierwszą potrzebę wymieniło drogi rowerowe w mieście. Drogi rowerowe, czyli rowery, hulajnogi zamiast samochodów to też poprawa komunikacji – szybciej i bez korków, dojazd do każdego miejsca, prawie pod same drzwi, czystsze powietrze, ekologia, bezpieczeństwo i jakość życia.

InduStrada wypromuje przemysłowy region

W zeszłym roku w czasie corocznego Tarnogórskiego Kongresu Rowerowego zaproponowano utworzenie – na wzór Szlaku Zabytków Techniki – siatki tras łączących górnośląskie zabytki industrialne. Hasło projektu to InduStrada.

- Nasz region ma przede wszystkim zabytki industrialne. Dlaczego nie połączyć ich siecią tras rowerowych – pytał retorycznie Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór. - Organizowana od lat w naszym województwie Industriada zmieniła postrzeganie naszego przemysłowego dziedzictwa. Teraz czas na InduStradę, która jeszcze bardziej spoi wysiłki samorządów i organizacji na rzecz wypromowania naszego regionu na zewnątrz i wzajemnego połączenia ich mieszkańców oraz turystów.

W 2017 roku w Zagłębiu Ruhry narodził się pomysł stworzenia Europejskiego Szlaku Kultury Przemysłowej. Miałby on połączyć wszystkie postindustrialne regiony kontynentu trasą rowerową. Za górnośląską, najbardziej w końcu uprzemysłowioną, część miałaby odpowiadać InduStrada. W samych Tarnowskich Górach ma ona prowadzić szlakiem 28 zabytków wpisanych na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.

- Miasto wspólnie ze Stowarzyszeniem Miłośników Ziemi Tarnogórskiej pracuje nad koncepcją takiego szlaku – mówi Aleksander Kopia, tarnogórski Oficer Rowerowy wskazując, że w założeniu część Szlaku bazować ma na sieci planowanych w województwie śląskim regionalnych tras rowerowych i metropolitalnych „velostradach”. - Będzie ona pierwszym tematycznym szlakiem rowerowym poświęconym przemysłowemu dziedzictwu Górnego Śląska – wyjaśnia.

W Tarnowskich Górach ma ona doprowadzić rowerzystów do Parku Kunszt, Zabytkowej Kopalni Srebra, Hałdy Popłuczkowej i Sztolni Czarnego Pstrąga, czyli najbardziej znanych obiektów UNESCO. Po drodze odwiedzić będzie można kilkanaście mniej znanych miejsc związanych z górnictwem srebra, cynku i ołowiu.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na tarnowskiegory.naszemiasto.pl Nasze Miasto