Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnogórski skansen maszyn parowych. Odrestaurowano kolejne eksponaty

TK, SMZT
Odrestaurowany maszyny w Tarnogórskim Skansenie Maszyn Parowych
Odrestaurowany maszyny w Tarnogórskim Skansenie Maszyn Parowych SMZT
Tarnogórski skansen maszyn parowych przy Zabytkowej Kopalni Srebra ma od niedawna odrestaurowane kolejne eksponaty. Są nimi Kolejowy Samobieżny Żuraw Parowy oraz Parowóz Wąskotorowy z Tenderem typ - Px4. W kolejce czeka jeszcze Wagon Cysterna.

Tarnogórski skansen maszyn parowych ma nowe-stare atrakcje. Członkowie Stowarzyszenia Miłosników Ziemi Tarnogórskiej odrestaurowali kolejne dwa zabytki techniki.

Pierwsza z maszyn, która odzyskała dawny blask, to samobieżny żuraw parowy wyprodukowany w 1940 roku przez belgijską firmę Usines Emilie Duray. Maszyna oraz jej kilkumetrowe ramię zostały pokryte specjalną powłoką ochronną. Lifting przeszedł także ponad dwu i pół metrowy, izolowany cegłą, kocioł.

Gdy maszyna była jeszcze w wieku produkcyjnym potrafiła podnieść 3 tony ładunku. By żuraw się nie wywrócił, na czas pracy przykręcano go do szyn.Zanim dźwig stał się nieodłączną częścią skansenu, który znajduje się tuż obok budynku nadszybia Zabytkowej Kopalni Srebra, był użytkowany przez Hutę Baildon w Katowicach. Sześciometrowy "kolos" pracował także w Zakładach Dolomitowych w Bobrownikach Śląskich (dzielnica Tarnowskich Gór). Właśnie stamtąd, na początku lat 70-tych ubiegłego wieku, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej pozyskało cenny eksponat.

Drugim eksponatem, który przeszedł konieczny lifting, jest ważący 10 ton, Parowóz Wąskotorowy z Tendrem Typ-Px4. Lokomotywa ta została wyprodukowana w 1936 roku w Podolskiej Wytwórni Parowozów im. Ordżonikidze. Przez lata przewoziła towary dla Polskich Kolei Państwowych w Lublinie. Jak wynika z archiwalnych planów technicznych, parowóz rozwijał prędkość 20 km/h.

Skansenowa wąskotorówka również została pokryta specjalną farbą, która ochroni eksponat przed korozją. Zanim lokomotywa otrzymała nowe szaty, ekipy remontowe musiały zetrzeć z niej starą i mocno zużytą farbę. Remont obydwu maszyn trwał ponad miesiąc.

W ciągu ostatnich kilku lat Stowarzyszeniu Miłośników Ziemi Tarnogórskiej udało się przywrócić dawny blask niemal wszystkim eksponatom szynowym oraz jednej maszynie, którą wykorzystywano kiedyś do budowy dróg. Oprócz dźwigu i parowozu typu PX4, lifting przeszły także walec drogowy oraz osiem wąskotorowych i normalnotorowych lokomotyw. W kolejce czeka jeszcze, pochodzący z 1884 roku, Wagon Cysterna.

Najstarszy z odrestaurowanych do tej pory pojazdów szynowych, to pochodzący z 1910 roku Parowóz Normalnotorowy Typ TKh12. Na terenie Polski kursowało tylko 13 takich maszyn

Tarnogórski Skansen Maszyn Parowych otwarto dla zwiedzających w 1976 roku. Wydarzenie to zbiegło się z uroczystym otwarciem Zabytkowej Kopalni Srebra. Skansen liczy obecnie ponad 30 unikatowych eksponatów. Oprócz lokomotyw znajdują się tu maszyny wyciągowe, stacjonarne i mobilne kotły parowe, agregat SIEMENSA, pompy parowe, dłutownice, jedno koło wodne oraz zabytkowa szola, która zwoziła kiedyś turystów do podziemi kopalni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnowskiegory.naszemiasto.pl Nasze Miasto