Tarnogórski skansen maszyn parowych ma nowe-stare atrakcje. Członkowie Stowarzyszenia Miłosników Ziemi Tarnogórskiej odrestaurowali kolejne dwa zabytki techniki.
W tarnogórskim skansenie maszyn parowych blask odzyskał Zabytkowy parowóz typu Tyb4-1221, oznaczony numerem 27, został wyprodukowany w niemieckich zakładach Henschel. W 1906 roku pierwszą tego typu lokomotywę zakupiły Opalenickie Koleje Wąskotorowe. - Od 1949 roku wysłużoną już wtedy ciuchcię użytkowała Dyrekcja Okręgowych Kolei Państwowych w Warszawie. Lokomtywa napędzana parą trafiła do tarnogórskiego skansenu w latach 70., gdy uruchamiano do zwiedzania Zabytkową Kopalnię Srebra - informuje Grzegorz Rudnicki ze Stowarzyszenia Miłosników ziemi Tarnogórskiej.
Drugi odnowiony przez SMZT eksponat to parowy walec drogowy (numer 31), zbudowany w 1928 roku przez Towarzystwo Akcyjne Hipolita Cegielskiego. Przez lata maszynę użytkował Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Oświęcimiu. W skansenie walec pojawił się w 1974 roku.
Na terenie tarnogórskiego skansenu maszyn parowych znajduje się obecnie ponad 30 eksponatów z przełomu XIX i XX wieku.Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej sukcesywnie je odnawia. W ciągu ostatnich trzech lat wydano na ten cel ponad 50 tys. złotych.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku udało sie odrestaurować parową maszynę wyciągowa typu K-700 (więcej TUTAJ). Trafiła ona do tarnogórskiego skansenu, działającego przy Zabytkowej Kopalni Srebra, w latach 90. ubiegłego wieku. Jej historia sięga 1907 r., kiedy to została wyprodukowana w „Gutehoffnungshuette Sterkrade”. W 1925 r. została zmodernizowana w „Donnersmarckhuette” w Hindenburgu (dzisiejsze Zabrze).
echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?